Det er den knallharde konklusjonen til det svenske Trafikverket – tilsvarende Statens vegvesen – etter at de gjennomførte kollisjonstester med to forskjellige typer moderne bobiler.
Testene er utført etter samme oppskrift som når personbiler blir testet av Euro NCAP. Det vil si frontkollisjoner i 64 km/t, mot en barriere som tilsvarer en kollisjon med et kjøretøy med samme vekt.
Her kan du se hvordan null stjerner ser ut i en slik test.
Ikke bra nok beskyttelse
Bakgrunnen for at Trafikverket har gjort disse testene, er flere dødsulykker med bobiler på svenske veier de siste åra. I 2018 omkom fire personer i frontkollisjoner og mange ble hardt skadd.
Trafikverket har analysert flere av disse ulykkene, og konklusjonen er at skadene inne i bobilene kan bli svært omfattende.
- Resultatene av våre kollisjonstester viser at konstruksjonen i bilene ikke er god nok til å beskytte fører og passasjerer i en kollisjon. De sammenfaller med de skadene vi har sett etter ulykker ute på veien, sier trafikk-sikkerhetsanalytiker Matteo Rizzi i Trafikverket.
Salget i Norge øker kraftig
I Norge har salget av bobiler økt kraftig de siste åra - bare fra 2015 til 2018 ble antallet nesten doblet, og salget av biler over 3,5 tonn økte med 30 prosent. Men i motsetning til personbiler, har kundene liten informasjon om kollisjonssikkerheten til disse bilene.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger