Kommer i sommer

«Svart boks» i nye biler

Fra 6. juli får nye biler en «svart boks» som skal overvåke kjøringen din. Også «fartssperre» og uttak for alkolås blir standard.

SVART BOKS: Denne svarte boksen registrerer blant annet kjøretøyets hastighet, bremstid og posisjon. Til nå har noen forsikringsselskaper som norske Fremtind og britiske RAC tilbudt denne frivillig til sine kunder som ønsker en smart og rimelig forsikring. Nå blir den påbudt av EU. Foto: RAC
SVART BOKS: Denne svarte boksen registrerer blant annet kjøretøyets hastighet, bremstid og posisjon. Til nå har noen forsikringsselskaper som norske Fremtind og britiske RAC tilbudt denne frivillig til sine kunder som ønsker en smart og rimelig forsikring. Nå blir den påbudt av EU. Foto: RAC Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er EU som kommer med en forordning om sikkerhetsutstyr i nye biler nå i sommer, og som også vil gjelde i Norge.

I tillegg til at bilene skal klargjøres for enkel montering av alkolås, får fartssperre og en svart boks som registrerer kjøreatferden, blir mye annet sikkerhetsutstyr standard. Tidligere har mye av dette vært frivillig ekstrautstyr, men nå blir det påbudt.

En del av utstyret er omstridt, blant annet fordi det er kostbart og vil gjøre små, rimelige bybiler dyrere. I tillegg frykter mange at utstyr som en svart boks – som vi til nå kjenner fra fly – vil gripe inn i folks privatliv.

Fra i sommer gjelder de nye kravene om sikkerhetsutstyr for alle nye modeller som kommer på markedet, samt oppdaterte modeller som trenger en ny typegodkjenning. Fra 2024 må alle nye biler som selges ha dette utstyret.

Dette er noe av utstyret nye biler nå må ha:

Svart boks

Fram til nå har svarte bokser vært forbundet med etterforskning etter flyulykker. Nå kommer slike svarte bokser også i biler. Den skal bidra mindre til å avklare skyldspørsmål, mest til forskning på ulykker sier EU. Boksen registrerer hele tiden kjøretøyets hastighet, bremsetid, posisjon og aktiveringsstatus til alle sikkerhetssystemer. Det er bare data før, under og rett etter en ulykke som lagres.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer