Før var det fri fart

Sverige kutter farten til 80

Fram til 1970 var det fri fart på svenske veier. De siste par årene er farten satt ned flere steder og nå kutter svenskene til 80 på 1250 kilometer landevei.

FRA FRI FART TIL 80: Fram til 1967 var det fri fart på mange svenske veier. Nå starter omskiltingen av 1.250 kilometer av det svenske veinettet til 80 km/t. Foto: Trafikverket
FRA FRI FART TIL 80: Fram til 1967 var det fri fart på mange svenske veier. Nå starter omskiltingen av 1.250 kilometer av det svenske veinettet til 80 km/t. Foto: Trafikverket Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Fartsglade nordmenn har ofte sett på Sverige som et sted der det er mulig å tråkke litt ekstra hardt på gasspedalen. Slik er det ikke lenger. Svenske myndigheter lanserte for noen år siden en nullvisjon om drepte og hardt skadde i trafikken. Som følge av denne visjonen, settes nå farten ned på store deler av det svenske veinettet

Fri fart i Sverige

Helt fram til 1930 var det fartsgrenser på svenske veier. Da ble den opphevet og erstattet med en regel om at «føreren ikke skal kjøre fortere enn at han kan stoppe innenfor den strekningen av veien han kan se». Senere ble det innført begrensninger i byer og tettbygde strøk, men på de fleste landeveier og motorveier ble skiltet med «hastighetsbegrensning opphører» først tatt bort i forbindelse med omlegging til høyrekjøring i 1967.

FRI FART: Samtidig med overgangen til kjøring på høyre siden av veien i 1967, ble også de fleste gule skiltene med "fartsgrense opphevet" tatt ned. Foto: Trafikverket
FRI FART: Samtidig med overgangen til kjøring på høyre siden av veien i 1967, ble også de fleste gule skiltene med "fartsgrense opphevet" tatt ned. Foto: Trafikverket Vis mer

Formelt forsvant den frie farten først i 1970. Da ble hastigheten på motorveier ble satt til 130 km/t. Det var vel omtrent det samme som toppfarten på de fleste bilene for 50 år siden.

Kutter til 80 km/t

Det som skjer på svenske veier nå er at fartsgrensen på 1350 kilometer av det svenske veisystemet skiltes om. På 1250 kilometer vei hvor det tidligere har vært lov å kjøre i 90 km/t, settes farten ned til 80. Også en del strekninger med 100 km/t, skiltes om til 80.

Ifølge det svenske Trafikverket er dette den høyeste hastigheten to moderne personbiler kan krasje i uten at det får alvorlige konsekvenser for passasjerene.

På rundt 140 kilometer motorvei med midtdeler, settes farten opp fra 90 til 100 km/t.

MAKS 80: - 80 km/t er den høyeste hastigheten to moderne personbiler kan kollidere i uten at det får fatale følger for passasjerene, sier måldirektør Maria Kraft i Trafikverket. Foto: Trafikverket
MAKS 80: - 80 km/t er den høyeste hastigheten to moderne personbiler kan kollidere i uten at det får fatale følger for passasjerene, sier måldirektør Maria Kraft i Trafikverket. Foto: Trafikverket Vis mer

Færre vil dø

Maria Kraft er måldirektør i Trafikverket. Hun forklarer bakgrunnen for de omstillingene som nå skjer på svenske veier:

- Målet vårt er å tilpasse hastighetene slik at selv om en ulykke skjer, skal den ikke føre til død eller alvorlige skader. Når vi senker hastigheten fra 90 til 80 km/t, synker risikoen for at du omkommer i en ulykke med 40 prosent. Dersom alle hadde fulgt fartsgrensene på de svenske veiene, hadde 100 liv vært spart hvert år, sier Kraft.

Hun legger til at justeringen av fartsgrensene i Sverige vil pågå i flere år framover.

I Norge - 70 på farlige veier

For to år siden leverte Transportøkonomisk institutt – på bestilling fra Vegdirektoratet – en rapport om fartsgrensene på norske veier. Her var konklusjonen at dersom den generelle fartsgrensen ble satt ned fra 80 til 70 km/t, ville det kunne spare 35 liv i trafikken hvert år. Samferdselsdepartementet har etter dette besluttet at 80 fortsatt skal være den generelle fartsgrensen på norske landeveier.

FARLIGE VEIER: I Norge er 80 den generelle fartsgrensen på landeveier, men 70 km/t brukes på strekninger der det skjer en del ulykker. Foto: Rune Korsvoll
FARLIGE VEIER: I Norge er 80 den generelle fartsgrensen på landeveier, men 70 km/t brukes på strekninger der det skjer en del ulykker. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Guro Ranes, som er direktør i Statens vegvesen med ansvar for trafikksikkerhet, forteller at 70 km/t likevel brukes på en god del strekninger:

- Vi skilter ned til 70 km/t på de strekninger der vi ser at det skjer en del ulykker og farten er en medvirkende årsak til dette. Når du som bilist kommer til en vei med 70-grense, er det et varsel om at du nå er inne på en farlig og ulykkes-utsatt vei og at fartsgrensen derfor er satt ned fra 80 til 70 km/t, sier Ranes.

Hun forteller videre at det per i dag ikke foreligger noe forslag fra Statens vegvesen om at den generelle fartsgrensen på norske veier bør senkes fra 80 til 70 km/t.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer