Svindelforsøk for 31 millioner

Bilsvindel mest utbredt - dette er de vanligste metodene.

At bilen din skull ta fyr helt av seg selv midt i ødemarken er lite sannsynlig, og noe forsikringsselskapene mener lett avdekkes som svindel. Foto: ALLOVER PRESS
At bilen din skull ta fyr helt av seg selv midt i ødemarken er lite sannsynlig, og noe forsikringsselskapene mener lett avdekkes som svindel. Foto: ALLOVER PRESS Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Hvert år er det nordmenn som forsøker seg på forsikringssvindel, men slett ikke alle lykkes i å cashe inn forsikringspremien.

Svikstatistikken for 2011 fra Finansnæringens fellesorganisasjon (FNO) viser at nærmere halvparten av svindelforsøkene som ble avdekket i fjor, gjaldt person- og varebiler. Og metodene er uten tvil mange.

Mens noen setter fyr på den gamle bilen i et skogholt, melder andre bilen stjålet og dumper den i sjøen.

MEN ikke alle som blir beskyldt for slurv eller svindel har gjort feil: For eksempel bør Finansklagenemnda endre praksis i saker som handler om kortsvindel - svært få oppbevarer nemlig koden sammen med kortet.

Svindelforsøk for millioner

Totalt ble det avdekket svik i forbindelse med 712 saker innen privatforsikring, som til sammen utgjorde 126,6 millioner kroner i avslått erstatningsbeløp.

Hele 298 av fjorårets saker gjaldt person- eller varebil (42 prosent). Disse hadde et erstatningskrav på 31 millioner kroner til sammen. Ifølge FNO er det vanligste at svindlere arrangerer disse skadene selv, eller melder inn skader som ikke har skjedd til selskapene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer