De siste ukene har store deler av Sør-Norge vært mer eller mindre oversvømt. Veier har blitt stengt eller nesten uframkommelige. Mange bileiere har opplevd full stopp i forsøket på å komme seg videre på de oversvømte veiene. Det kan koste dyrt.
- Bilene tåler ikke all verdens av vann. De siste dagene har vi sett bilder av biler der sjåføren sitter med vann helt opp til magen. Dersom du tar sjansen på å kjøre ut i slik vanndammer i veien, er det stor sjanse for at forsikringsselskapet ditt vil vurdere dette som grov uaktsomhet. Det kan i så fall medføre at du må betale hele eller deler av regninga for skaden fra egen lommebok, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Her blir det krangel
Fra egen lommebok
Etter uværet Hans og «Lille-Hans» nå sist helg, har selskapet fått inn flere meldinger om biler som har «druknet» på veiene. Hver skade blir nøye vurdert av selskapene, men Clementz mener uansett det er viktig å advare bilførere om konsekvensene ved å kjøre bilen i store mengder vann.

- Dersom bilen «drukner» mens den for eksempel står i en parkeringskjeller som blir oversvømt av et plutselig styrtregn, og du ikke har sjanse til å flytte den, kan du regne med at forsikringen dekker skadene. Dersom det har regnet i flere dager, du ser at vannet stiger og ikke flytter bilen, da kan det igjen bli snakk om avkorting, sier kommunikasjonssjefen.
Sårbar elektronikk
Kommunikasjonssjef Pål Eklo i Gjensidige forteller at også de merker en økning i antall bilskader i regnværet:

Ber disse passe ekstra på
- En god del biler får store vannskader etter oversvømmelser der de har stått parkert. Men også mange sjåfører får seg en overraskelse under kjøring. Bilen tåler mye mindre vann enn de fleste er klar over. Resultatet av å kjøre gjennom dypt vann er i verste fall bilhavari, advarer Eklo.
Han forteller at det ikke er uvanlig at skadene blir så store at bilen må vrakes. Bilene er fulle av sårbar elektronikk og dette er noe av det mest kostbare og kompliserte å reparere, ifølge Eklo.
Kan bli motorhavari
Teknisk konsulent i NAF, Audun Bergerud, forteller at det er flere ting som kan skade bilen når du kjører i flomvann eller bli sående i stille i vann en stund:

- I en bil er det veldig mye ledninger, styreenheter og elektronikk som ligger i gulvet. Om dette blir bløtt vil det kunne oppstå kortslutninger og skader. For eksempel kan skader på styreenheter koste deg mellom 50 000 til 60 000 kroner å få reparert. Får du skader som følge av vann i motoren, snakker vi fort om skader for 150 000 kroner, sier Bergerud.
Elbil ikke mer utsatt
At elbiler er mer sårbare for vann enn andre biler er en nærliggende tanke. Dette kan imidlertid Bergerud avkrefte.

Her smeller det 60 ganger i timen
- I utgangspunktet skal ikke elbiler være mer utsatt. Batteripakken ligger i bunnen av bilen, men den tåler vanlig vannsprut fordi pakken står i en vakuumtett kasse. Det er likevel begrenset hvor lenge den kan stå under vann, sier han og legger til:
- Bilene i SUV-klassen er de som tåler mest vann. Det skyldes at luftinntaket ofte sitter høyere og at det er større bakkeklaring. Får du mye vann inn i bilen, bør det tørkes så fort som mulig for å unngå følgeskader.