Dette blir mulig ved hjelp av små sensorer som overvåker trafikken. Hvis en syklist kommer, sender trafikklysene et signal om at syklisten venter på grønt videre til neste trafikklys. Deretter starter en «grønn bølge» nedover veien.
Dermed må kryssende trafikk vente. Sensorene prioriterer allerede buss før bil. Systemet testes nå ut på Grünerløkka. Hvis prosjektet er vellykket skal det trolig videreføres til andre deler av Oslo, melder NRK.
Etter det Dinside kjenner til, har dette blant annet vært prøvd ut i Kristiansand tidligere.
Oslo kommune er klare på at det er de som reiser mest miljøvennlig som skal prioriteres:
– Det er ikke plass til alle bilene, som altfor lenge har fått sette premissene for byutviklingen, sier samferdselsbyråd Arild Hermstad fra Miljøpartiet De Grønne (MDG).
Folkeaksjonen Nei til mer Bompenger (FNB) er svært skeptiske til at syklister kanskje kan få mer grønt lys i trafikken enn bilistene.
– Dette er bare enda et pressmiddel for å få bilene ut av Oslo sentrum, sier bystyrerepresentant Cecilie Lyngby (FNB).
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger