– Rett før vi skulle åpne for reservasjoner opplevde vi dessverre store tekniske problemer. De har vært vedvarende siden.
Det forteller produkt- og pr-sjef Øyvind L. Knudsen i Hyundai Norge til Dinside.
Tirsdag morgen arrangerte Hyundai Europa et storstilt nettarrangement der de for første gang viste fram produsentens nye elbil, Hyundai Ioniq 5. På slutten av arrangementet skulle det så åpnes for muligheten til å reservere de 3000 første eksemplarene.

– 14 000 interesserte
Ifølge importøren har de så mange som 14 000 interessenter bare i Norge. Disse skulle «konkurrere» med elbilkunder i fire andre prioriterte markeder - Tyskland, Frankrike, Storbritannia og Nederland. Åpning var estimert til cirka klokka 8.15.
– Vi fikk aldri åpnet. Vi beklager det inntrufne, men det er ikke mulig å reservere for noen, forteller Knudsen.
– Ikke de andre landene heller?
– Dette er et europeiske problem, styrt internasjonalt. Det har gått like galt for alle markedene, så det er ikke mulig å reservere for noen.
Kan plutselig åpne?
Hyundai Norge skal nå ha sendt ut nyhetsbrev til de norske interessentene, med info om det inntrufne problemet. Nytt tidspunkt for åpning er ennå ikke avklart.
– Vi sitter og venter på avklaring for videre steg, mens de sitter og diskuterer det på europeisk nivå nå.
– Kan muligheten for reservasjon plutselig åpne?
– Vi ønsker å gjøre dette på en mest mulig redelig måte overfor kundene, men vi må avvente hva som blir endelig beslutning. Bilene er fortsatt ikke reservert av noen.
– Kan dere garantere at reservasjonene plutselig ikke åpner?
– Vi kan ikke garantere mye, men alle fem markedene er enige om et vi må ha felles tidspunkt. Nå diskuteres det hva og når det skal skje. Det er ingen grunn til at det skal åpne brått.
Vet ikke hvilken dag
Øyvind L. Knudsen sier de ønsker å gi interessentene beskjed før mulighet for reservasjon åpner igjen. De håper på avklaring om ikke lang tid.
– Samtlige vil få informasjon om når det åpner. Det blir sendt ut umiddelbart, når vi vet noe.
– Vet dere om det blir i dag eller en annen dag?
– Tidspunkt er ikke avklart ennå. Vi håper det blir ganske raskt. Jeg kan ikke si mer enn det.
– Dette er jo veldig uheldig, men er det et eksempel på at all reklame god reklame?
– Jeg kan si det er en kraftig indikasjon på at interessen i Norge er veldig høy, men det visste vi på forhånd også.
– Det er veldig mange nordmenn interessert. Det er ikke noe positivt i en slik situasjon uansett. Det skulle fungert fra start. Det viktige nå er å ivareta kundene på redelig vis.