Hyundai Ioniq 5

Systemet klikket

Da opptil 14 000 nordmenn skulle reservere bil, klikket systemet til Hyundai i Europa.

HYUNDAI IONIQ 5: Systemet klikket da det skulle åpnes for reservasjon av én av årets største elbilnyheter. Foto: Hyundai
HYUNDAI IONIQ 5: Systemet klikket da det skulle åpnes for reservasjon av én av årets største elbilnyheter. Foto: Hyundai Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

– Rett før vi skulle åpne for reservasjoner opplevde vi dessverre store tekniske problemer. De har vært vedvarende siden.

Det forteller produkt- og pr-sjef Øyvind L. Knudsen i Hyundai Norge til Dinside.

Tirsdag morgen arrangerte Hyundai Europa et storstilt nettarrangement der de for første gang viste fram produsentens nye elbil, Hyundai Ioniq 5. På slutten av arrangementet skulle det så åpnes for muligheten til å reservere de 3000 første eksemplarene.

FEIL: Slik ser det ut når tusenvis av reservasjons-lystne nordmenn og andre europeere forsøker å reservere Hyundai Ioniq 5. Skjermdump: Hyundai.com
FEIL: Slik ser det ut når tusenvis av reservasjons-lystne nordmenn og andre europeere forsøker å reservere Hyundai Ioniq 5. Skjermdump: Hyundai.com Vis mer

– 14 000 interesserte

Ifølge importøren har de så mange som 14 000 interessenter bare i Norge. Disse skulle «konkurrere» med elbilkunder i fire andre prioriterte markeder - Tyskland, Frankrike, Storbritannia og Nederland. Åpning var estimert til cirka klokka 8.15.

– Vi fikk aldri åpnet. Vi beklager det inntrufne, men det er ikke mulig å reservere for noen, forteller Knudsen.

– Ikke de andre landene heller?

– Dette er et europeiske problem, styrt internasjonalt. Det har gått like galt for alle markedene, så det er ikke mulig å reservere for noen.

LANSERT: Elbilen Hyundai Ioniq 5 ble endelig vist fram i dag morges. Rett etterpå skulle det åpnes for reservasjon av 3000 biler, men da gikk systemet i svart. Foto: Hyundai

Kan plutselig åpne?

Hyundai Norge skal nå ha sendt ut nyhetsbrev til de norske interessentene, med info om det inntrufne problemet. Nytt tidspunkt for åpning er ennå ikke avklart.

– Vi sitter og venter på avklaring for videre steg, mens de sitter og diskuterer det på europeisk nivå nå.

– Kan muligheten for reservasjon plutselig åpne?

– Vi ønsker å gjøre dette på en mest mulig redelig måte overfor kundene, men vi må avvente hva som blir endelig beslutning. Bilene er fortsatt ikke reservert av noen.

– Kan dere garantere at reservasjonene plutselig ikke åpner?

– Vi kan ikke garantere mye, men alle fem markedene er enige om et vi må ha felles tidspunkt. Nå diskuteres det hva og når det skal skje. Det er ingen grunn til at det skal åpne brått.

FUNKSJONER: På Volkswagens elbiler i ID.-serien har de nå lagt inn en stilig funksjon – nemlig ID.Light. Video: Øystein Bergrud Fossum / Rune M. Nesheim. Klipp: Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Vet ikke hvilken dag

Øyvind L. Knudsen sier de ønsker å gi interessentene beskjed før mulighet for reservasjon åpner igjen. De håper på avklaring om ikke lang tid.

– Samtlige vil få informasjon om når det åpner. Det blir sendt ut umiddelbart, når vi vet noe.

– Vet dere om det blir i dag eller en annen dag?

– Tidspunkt er ikke avklart ennå. Vi håper det blir ganske raskt. Jeg kan ikke si mer enn det.

– Dette er jo veldig uheldig, men er det et eksempel på at all reklame god reklame?

– Jeg kan si det er en kraftig indikasjon på at interessen i Norge er veldig høy, men det visste vi på forhånd også.

– Det er veldig mange nordmenn interessert. Det er ikke noe positivt i en slik situasjon uansett. Det skulle fungert fra start. Det viktige nå er å ivareta kundene på redelig vis.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer