Syv seter og gode løsninger

Grand Scenic er en god del større enn enn Scenic og er et godt alternativ for de som en gang i blant trenger syv seter eller ekstra mye bagasjeplass.

Publisert
Sist oppdatert
Syv seter og gode løsninger

Syv seter og gode løsninger

  1. Store bilder
Syv seter og gode løsninger
Syv seter og gode løsninger
Syv seter og gode løsninger
Syv seter og gode løsninger


TOULOUSE (DinSide Motor): Det var Opel Zafira som åpnet showet med syv seter i denne klassen. Lenge etterpå kom Peugeot 307 SW som også kunne utstyres med syv seter. I fjor kom Volkswagen Touran og for et par uker siden prøvekjørte vi den nye Corolla Verso som også har blitt utstyrt med syv seter. Grand Scenic vil direkte konkurrere med disse bilene, men vil i motsetning til de andre fortsatt også finnes i den korte varianten Scenic.

Ganske likt

Corolla er utstyrt med et genialt baksetesystem hvor også andre rad kan klappes ned slik at hele bagasjeromsgulvet blir flatt. Touran og Grand Scenic har et litt annet opplegg hvor du bør fjerne setene for å få et maksimalt bagasjerom. Zafira er av alle ting utstyrt med en hel benk som baksete, og fremstår som noe gammeldags i dette selskapet. Både Zafira, Touran og Grand Scenic har gode løsninger på den bakerste seteraden.

Større

Siden en av hovedelementene i Grand Scenic er flere seter blir det litt fokus på det. Hvis vi begynner helt bakserst så finner du to seter der. De trylles opp fra gulvet og danner samtidig en fotbrønn foran sitteputen. Føttene kiler du inn under setet foran og dermed sitter du ganske greit. Dette er ikke en sitteplass for de største av oss, men duger til litt mindre mennesker. Den ekstra plassen er skapt ved å forlenge akselavstanden med fem centimeter og forlenge overhenget bak med 18 centimeter. Med alle setene i bruk har du 200 liter bagasjeplass.

På andre rad finner du tre individuelle seter. De kan justeres i lengden, ryggen kan legges ned og de kan tas helt ut. I Scenic kan du fjerne midtsetet og flytte yttersetene ett hakk innover for å skape to bredere plasser. Det er ikke mulig i Grand Scenic. Her er det kun en posisjon for de to ytterste setene. I femseters versjon har du mellom 550 og 605 liters bagasjerom. Det kommer av lengdejusteringen på setene. Med den andre seteraden fjernet blir lastevolumet hele 1.920 liter. Hvis du trenger å frakte lange gjenstander kan for eksempel alle setene på høyre side legges ned. Da er det 2,75 meter fra bagasjeromsluken til dashbordet.

Førerplass

Dashbordet er noe for seg selv og det krever nok litt tilvenning for de som ikke er vant med Renault sin layout på knapper og brytere. Knapper og brytere befinner seg stort sett rundt og på rattet, men noen knapper er plassert veldig langt nede på venstresiden. Radio og klimaanlegg er greit å finne ut av. Alle instrumentene i Grand Scenic er digitale og sitter midt i dashbordet. En utpreget fordel er den høye plasseringen av girspaken. Det gjør den lettbetjent og mye mer tilgjengelig enn om den skulle vært plassert på gulvet.

Motorer

Minste motor i Grand Scenic blir en 1,6-liter med 115 hestekrefter som etterfølges av en toliter med 136 hestekrefter. For de som vil dra på litt skikkelig det også en toliters turbomotor med 165 hestekrefter og 270 newtonmeter. Dieselentusiastene kan glede seg over en 1,5-liters motor med 100 hestekrefter og en 1,9-liter med 120 hestekrefter og hele 300 newtonmeter. Vi fikk dieselmotoren med 120 hestekrefter til disposisjon. Denne motoren er sterk og fungerer godt i vår Grand Scenic som også hadde sekstrinnsgirkasse. Den trekker godt og er svært stillegående. Det gjelder generelt dieselmotorene til Renault som alle er svært støysvake. Det sjette giret gjør at vi kan kjøre ganske fort på et lavt å behagelig turtall.

Vi har fortsatt en ting å utsette på Renault Grand Scenic, og det er styringen. Den er litt død og svampete. Samtidig som vi kjørte Grand Scenic kjørte vi også Megane CC med turbomotor og Megane Sport med 225 hestekrefter og de to bilen hadde en mye bedre styring. Det er dermed håp, siden Renault helt opplagt vet hvordan det skal gjøres.

Det er mange som har kontaktet oss for priser på denne bilen, men de er fortsatt ikke klare!

Store bilder finner du her.

Her finner du mer Renault-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder


  • Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer