Trikset for elektroniske håndbrekk

Ta på deg beltet, så slipper du dette

Knappen du egentlig ikke skal behøve å trykke på før du kjører ...

KJIPT: Dette skal du ikke trenge å gjøre. Video: Rune M. Nesheim Vis mer
Publisert

Stadig flere biler har erstattet det gamle håndbrekket med en ny elektronisk fingerbrems. Først og fremst for å spare plass til lagring og armlener i midtkonsollen, men også for å spare penger under produksjonen av bilen, og av sikkerhetsmessige årsaker.

Minsker førerfeil

Bilprodusentene tar nemlig stadig flere grep for å eliminere menneskelige feil ved kjøring. Automatgir, nødbremsfunksjoner, dører som ikke lar seg åpne når bilen oppdager trafikk bakfra, filholderassistent, regnsensor, adaptive kjørelys og adaptiv fartsholder er eksempler på systemer som eliminerer førerfeil.

For parkeringsbremsens del, handler det om at vi ikke skal kjøre med håndbrekket på, eller kanskje enda viktigere, ikke skal glemme å sette det på når også tilfeldigvis parkerer bilen i fri og bilen triller avgårde.

Selv billige småbiler har etter hvert fått disse små fingerbremsene, som man nesten ikke trenger å bry seg om lenger fordi de fleste aktiveres automatisk når du parkerer bilen. Det høres med en liten hvinelyd når du slår av tenningen.

De aller mest bilinteresserte er de eneste som savner det manuelle håndbrekket, spesielt på vinterstid.

Din egen feil

Men hvor mange ganger har du ikke iritert deg over at bilen henger på brekket hver gang du tar igang, og kanskje tenker at bilen selv kunne løsnet bremsen når du setter den i gir.

Og i mange tilfeller gjør den det. Men du må bare huske å ta på deg sikkerhetsbeltet først.

Mange bilprodusenter løsner nemlig ikke håndbrekket atuomatisk før du har tatt på deg beltet. Dersom du bare skal flytte bilen, kan du allikevel deaktivere det med knappen. Enkelte løsner brekket med litt forsinkelse dersom du velger å kjøre uten å deaktivere det manuelt.

Andre derimot, har den i full lås, til du enten tar på beltet eller trykker det ned.

En liten endring i vanene er kanskje det eneste som skal til for å slippe denne irritasjonen.

Om journalisten

Rune Nesheim er biltestansvarlig i Dinside, og har lang erfaring som testjournalist og redaktør i magasiner som Autofil og Gatebil, i tillegg til Dinside og Dagbladet.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer