Trikset for elektroniske håndbrekk

Ta på deg beltet, så slipper du dette

Knappen du egentlig ikke skal behøve å trykke på før du kjører ...

KJIPT: Dette skal du ikke trenge å gjøre. Video: Rune M. Nesheim Vis mer
Publisert

Stadig flere biler har erstattet det gamle håndbrekket med en ny elektronisk fingerbrems. Først og fremst for å spare plass til lagring og armlener i midtkonsollen, men også for å spare penger under produksjonen av bilen, og av sikkerhetsmessige årsaker.

Minsker førerfeil

Bilprodusentene tar nemlig stadig flere grep for å eliminere menneskelige feil ved kjøring. Automatgir, nødbremsfunksjoner, dører som ikke lar seg åpne når bilen oppdager trafikk bakfra, filholderassistent, regnsensor, adaptive kjørelys og adaptiv fartsholder er eksempler på systemer som eliminerer førerfeil.

For parkeringsbremsens del, handler det om at vi ikke skal kjøre med håndbrekket på, eller kanskje enda viktigere, ikke skal glemme å sette det på når også tilfeldigvis parkerer bilen i fri og bilen triller avgårde.

Selv billige småbiler har etter hvert fått disse små fingerbremsene, som man nesten ikke trenger å bry seg om lenger fordi de fleste aktiveres automatisk når du parkerer bilen. Det høres med en liten hvinelyd når du slår av tenningen.

De aller mest bilinteresserte er de eneste som savner det manuelle håndbrekket, spesielt på vinterstid.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer