Veihjelp

Tabbene som topper

Antall bilister med nødstopp langs veien øker kraftig. Og det er stort sett bilistenes egen skyld at det skjer.

FLINKE ELBILISTER: Til tross for mange elbiler på veiene, er de som kjører elektrisk flinkere til ikke å kjøre tom for "drivstoff" enn de som kjører bensin- eller dieselbil, viser statistikken fra Naf i sommer. Foto: Naf
FLINKE ELBILISTER: Til tross for mange elbiler på veiene, er de som kjører elektrisk flinkere til ikke å kjøre tom for "drivstoff" enn de som kjører bensin- eller dieselbil, viser statistikken fra Naf i sommer. Foto: Naf Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I fjor var det 252 600 veihjelpsoppdrag dekket over forsikringen, viser tall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge. Det er en økning på 20,7 prosent – 43 170 oppdrag – fra året før. I første kvartal i år var det 65 500 som måtte ha hjelp langs veien.

- Folk trenger rett og slett mer hjelp med bilen når de er på veien, og tallet på slike oppdrag øker bare år for år, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.

Enkelt å forbygge

I sommer har Norges Automobil-Forbund sett på hva som er årsakene til alle problemene bilistene opplever langs veien. Det viser seg at det i mange tilfeller er deres egen skyld. Det oppstår feil som enkelt kunne vært forebygget. Det kan være flatt batteri, tanking av feil drivstoff, innelåste nøkler eller punktering.

PUNKTERING: Før du begir deg ut på bilferien er det et par ting du bør sørge for at du har i bagasjerommet. Video: Rune Korsvoll. Vis mer

- Sommeren er høysesong for bilferie og det er flere som trenger hjelp langs veiene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i Naf.

Elbilistene flinke

Til tross for stadig økende andel elbiler på veiene, er ikke strømtomme elbiler en stor årsak til at feriebilistene trenger bilberging. I juni var det faktisk flere som kjørte tom for drivstoff enn antallet som gikk tom for strøm, viser NAFs opptelling av bilbergingsårsaker i juni og juli i år.

- De fleste er flinke til å beregne rekkevidde på elbilen sin, også på lengre turer som krever mer planlegging og flere ladestopp, sier Handagard.

Strømtrøbbel

Derimot er starttrøbbel og tomt 12-voltsbatteri en av hovedgrunnene til å ringe bilbergerne for alle bilister. Det finnes nemlig startbatterier i alle biler, også elbiler. Det meste av elektronikken er avhengig av dette batteriet.

STRØM-PROBLEMER: Både elbiler og vanlige biler har et 12-volts startbatteri som trenger vedlikehold og påfyll for ikke å streike. Foto: Rune Korsvoll
STRØM-PROBLEMER: Både elbiler og vanlige biler har et 12-volts startbatteri som trenger vedlikehold og påfyll for ikke å streike. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Både antallet utrykninger på grunn av innelåste nøkler og feilfylling av drivstoff økte i juli måned. Dette er en tendens Naf også har registrert tidligere år.

Enkelt å forebygge

- Både at vi kjører flere kilometer om sommeren og at vi kanskje er litt i feriemodus kan være med å forklare disse utslagene. Til tross for at det er ferie kan vi få dårlig tid og bli stresset, sier Handagard.

Det er også enkle grep du kan ta selv for å redusere risikoen for uhell: Jevnlig vedlikehold og service av bilen tar ned risikoen for motorstopp, og vedlikeholdslading av startbatteriet er en annen enkel forsikring. Riktig lufttrykk i dekkene reduserer sjansen for punktering.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer