Jaguar er kjent for å produsere luksuriøse personbiler og sportsbiler. Selv om Norge er kjent som et av verdens rikeste land er folket likevel ikke kjente for å strekke seg mye lenger enn til å kjøpe tyske premiumbiler.
Fra Jaguar leverte sin første SUV, i 2016, har imidlertid salget tatt seg kraftig opp i Norge. Fra å vake rundt topp 30 blant bilmerker i Norge har pila bare pekt én vei siden. Og med I-Pace har optimismen blitt stor. Nå for tida er Jaguar blant Norges 15-20 største bilmerker, takket være den elektriske crossoveren - eller SUV-en, som folk sier i 2020.
I-Pace-salget i Norge
2020 | 2019 | 2018 |
375 (39.) | 3.080 (11.) | 1.081 (33.) |
Tabellen viser antall nyregistrerte Jaguar I-Pace det har vært i Norge siden lanseringen i 2018. Tallet i parentes viser hvilken plassering modellen har endt på i bestselger-tabellen. Salget for 2020 viser til og med mai. Kilde: OFV

Bare å glede seg
I-Pace har vunnet et hopetall av priser rundt om på kloden - blant annet Årets bil i Norge, Car of the Year i Europa og i verden. Den har også vunnet den globale kåringen blant kvinnelige motorjournalister. Til og med tyskerne har kåret den britiske elbilen til årets bil ...
Plutselig er det mange nordmenn som vurderer å gå til anskaffelse av en Jaguar. Men til hvilket bruk? Vi sjekker hvordan den står seg som familiebil.
Ny testserie
Med denne artikkelen fortsetter Dinside vår nye serie biltester, med et særlig familieperspektiv.
- Hvor bra er bilen tilpasset småbarnsfamilier, med ett eller flere barn?
- Hvor praktisk er bilen?
- Er dette et godt kjøp?
Her kommer vi til å teste de mest populære familiebilene på det norske markedet i dag. Derfor blir det stort sett stasjonsvogner og SUV-er, men gjerne både fossildrevne, elektriske og hybriddrevne biler.
Andre biler i denne testserien
Andre biler i denne testserien:
- Skoda Superb
- Volvo V60
- Audi e-tron 55 Sportback
- Tesla Model 3 Long Range
- Jaguar I-Pace EV400 AWD (denne leser du nå)
Rommer nok
Da er det naturlig å starte med plassen. På papiret er ikke I-Pacer den største familiebilen, men bagasjerommet måler 505 liter og kan utvides til maksimalt 1.163 liter, om du legger ned baksetene. Disse kan legges ned i såkalt 40/60-fordeling.

TEST: En av de tøffeste
Plassen ville nok kommet enda bedre til sin rett i en stasjonsvogn, men i en SUV (crossover) som dette får vi komfortabel inn- og utlasting. Vi hadde satt pris på om også det midtre baksetet kunne legges ned for seg selv (40/20/40).
På langtur med familien må du regne med å ikke få mer enn de 505 literne til bagasjen - inkludert det lille bagasjerommet foran (frunk) - men om du bare skal til møbelbutikken og hente en flatpakket bokhylle hjelper det å legge ned setene ...
Bagasjeplass
Den opplevde bagasjeplassen er likevel oppsiktsvekkende bra. Vi får god plass til det meste vi trenger, for to voksne og ett barn. Trenger man enda mer plass, er det også mulighet for å montere boks med til sammen 75 kilos last på taket.
Undertegnede på 1,84 meter sitter godt «bak seg selv». Partneren har det bra i passasjersetet, mens både to og tre barn har god nok plass i behagelige bakseter.

Forventer halvert salg
Det er Isofix-fester i begge de ytterste plassene baki. Det bør også framheves at det er enkelt å plassere barneseter her. Med vårt sete (Izi Twist I-Size, fra Besafe, for barn opptil 18 kilo) stjeles heller ikke mye av plassen fra de som sitter fremst.
Det er plass for en voksen å sitte mellom to barn baki, men det er naturligvis langt fra det beste setet i bilen.


Utstyr og valg
Jaguar I-Pace kan velges med utstyrpakkene S, SE og HSE. Rimeligste alternativ, S, kan fås fra 639.950 kroner. «Vår bil», SE, kan du få for 714.950 kroner. Prisen for topputgaven, HSE, starter på 764.950 kroner. I tillegg må man regne med frakt og levering (til Oslo koster det 9.950 kroner).

Kan snart bli mye dyrere
I tillegg til standardutstyr som grå sportsseter, premium led-hovedlys, nødbrems. blindsonevarsler og navigasjon PRO, er bilen vår blant annet utstyrt med panoramatak (11.000,-), klimapakke (4.400,-) og ti-veis elektrisk justerbare seter med varme (3.300,-). I alt koster bilen trekvart million (750.200,-), ifølge dokumentet vi har fått med fra importøren.

Presterer godt
Ellers er motor og batterier nøyaktig de samme: Firehjulstrekk, med til sammen 400 hestekrefter, fordelt på to tilsvarende motorer foran og bak. Batteripakken er på hele 90 kWt, som skal rekke til 480 kilometer, ifølge den offisielle WLTP-målingen.

Stanser produksjon av Jaguar I-Pace
På vår langtur var det aldri antydning til lade- eller rekkeviddeangst. Fint vær hjalp naturligvis på, men rekkeviddetelleren til bilen viste seg å være til å stole på. Ellers gjorde vi ingen test av den totale rekkevidden denne gangen.
Maksimal ladefart under hurtiglading er 100 kW. Da vi stoppet ved Ionitys hurtigladere ved Cirkle K, på Dombås i Dovre kommune, passerte den aldri 80 kW - selv om vi stort sett hadde plassen for oss selv.
I-Pace leverer fra stillegående til 100 km/t på bare 4,8 sekunder, dermed har du mer enn nok til å ta av i lyskrysset i hovedstaden eller kjøre forbi trege campingvogner på vei gjennom Gudbrandsdalen. Og topphastigheten på 200 km/t må du til Tyskland for å teste ut på lovlig måte - så det skjer neppe i år …
Testresultat
Jaguar I-Pace SE AWD
Pen og velbygd
Komfortabel
God rekkevidde og ytelser
Tung
Kunne ladet raskere
COVID19-problemer
«Det har vært utfordrende tider i luksusbilsegmentet de siste månedene, grunnet den globale situasjonen vi har stått ovenfor. All nybilsproduksjon i Jaguar Land Rover måtte stoppe opp, lanseringer ble utsatt, og som følge av et minimalt antall lagerbiler, ble det totalbrems i nybilsalg og registreringer. Likevel ser vi et skifte mot det bedre, og vi har åpnet fabrikkene igjen som følge av lettelser i COVID-19-restriksjonene. Returen til full produksjon vil skje gradvis.»
- Vilde Riise, pr- og kommunikasjonsspesialist i Jaguar Land Rover Norge, om lavere registreringstall for Jaguar I-Pace i 2020.
Behagelig og konkurransedyktig
Bilen er ordentlig behagelig å farte med. Etter å ha trykket på D-knappen (drive) er det bare å skli avgårde. Etter å ha kommet fra test av Tesla Model 3 var det merkbart mindre hjulstøy i I-Pace. Lyden fra musikkanlegget opplevdes dessuten som balsam for ørene.
Sammenlignet med konkurrentene, kanskje først og fremst Audi e-tron (50 fra 617.480,- og 55 fra 723.480,-) og Mercedes-Benz EQC (fra 624.000,-), står prisen seg bra - spesielt mtp at e-tron 50 har 71 kWt-batteripakke og EQC har 80 kWt, mot I-Paces 90 kWt-pakke.
Merk imidlertid at Jaguar-importøren jobber med ny prissetting av bilene nå, så om du vurderer bilen, kan prisene ha forandret seg.
Vi sliter med å finne punkter å trekke Jaguar på. Dermed må vi også kunne anbefale denne bilen til barnefamilier. Har du 7-800.000 kroner du skal bruke på bil, er i alle fall dette en bil som må vurderes seriøst ...
Jaguar I-Pace EV400 AWD
Batteri | 90 kWt |
Maks. effekt | 400 hk |
Maks. dreiemoment | 696 Nm |
Drivlinje | Motor foran og bak, firehjulsdrift |
Toppfart | 200 km/t |
Akselerasjon (0-100 km/t) | 4,8 sek |
Rekkevidde (WLTP) | 480 km |
Forbruk (WLTP, fra) | 21,2 kWt/100 km |
CO2-utslipp | 0 g/km |
Mål (l/b/h) | 468/201/156,5 cm |
Akselavstand | 299 cm |
Bakkeklaring (fullastet) | 14,2 cm |
Svingdiameter | 12 m |
Bagasjevolum | 505/1.163 liter |
Vekt fra - uten last | 2.133 kg |
Tilhengervekt | 750 kg |
Taklast | 75 kg |
Pris fra | 649.900 kr |
Pris testbil | 750.200 kr |
