BMW i3

Takk og farvel til norgesfavoritten

BMW i3 var med på å dra i gang det norske elbil-eventyret og er en av de mest solgte elbilene i Norge. Nå er det slutt.

FRAMTIDSRETTET: Da BMW i3 kom i 2013, framsto den som en bil for en svært futuristisk elbil-framtid. Den kom aldri ... fordi det dukket opp en bedre en. Framtiden er riktignok elektrisk, men bilene er normale. Foto: Rune Korsvoll
FRAMTIDSRETTET: Da BMW i3 kom i 2013, framsto den som en bil for en svært futuristisk elbil-framtid. Den kom aldri ... fordi det dukket opp en bedre en. Framtiden er riktignok elektrisk, men bilene er normale. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I 2011, samtidig som den norske elbilprodusenten Think gikk konkurs og et år før de første eksemplarene av Tesla Model S rullet av samlebåndet, viste BMW prototypen av sin nye elbil. Navnet ble i3 og den gjorde ikke engang et forsøk på å se normal ut. Den skulle vise vei inn i en elektrisk framtid.

Designet var kult og bakdøra (det var bare én) åpnet feil vei for å lette innstigningen bak. For å åpne bakdøra, måtte du først åpne døra foran.

Og lukket du fordøra før du smelte igjen bakdøra, endte det med bulk.

Bagasjerommet var lite og baksetet hadde bare plass til to. Svingradiusen var imponerende liten, noe som gjorde den til en perfekt bybil.

TEKNO-ELBIL: Mercedes-Benz EQS framstår som elbilenes S-Klasse som teknologisk flaggskip. Dette er bare noen av finessene. Video: Hans Arne Vedlog, Øystein Bergrud Fossum og Embla Augusta Hjort-Larsen. Klipp: Øystein Bergrud Fossum og Malin Ridder-Nielsen Janssen Vis mer

Moderne og dyr

Du kunne også kjøpe i3 med en liten motorsykkelmotor i bagasjerommet, som ladet batteriet under kjøring. Da var den plutselig ingen elbil lenger i myndighetenes øyne. Den fikk fulle avgifter og et prispåslag på 100 000 kroner.

For å gjøre bilen lett og sikre god rekkevidde, valgte BMW å bygge bilen i kullfiber og aluminium. Vekten var bare 1190 kilo, mot for eksempel elektriske Ford Focus som veide 1700 kilo.

DYR: Med i3 gjorde BMW elbil-jobben skikkelig: Med bruk av mye aluminium og kullfiber ble bilen svært lett, men også svært dyr å produsere. Det ble for dyrt å ta en slik byggemetode inn i dagens masseproduksjon. I juli er det slutt for i3. Foto: BMW
DYR: Med i3 gjorde BMW elbil-jobben skikkelig: Med bruk av mye aluminium og kullfiber ble bilen svært lett, men også svært dyr å produsere. Det ble for dyrt å ta en slik byggemetode inn i dagens masseproduksjon. I juli er det slutt for i3. Foto: BMW Vis mer

Kort rekkevidde

En rar dekkdimensjon, som både var høy og svært smal, skulle sørge for lav rullemotstand og lavt forbruk. Likevel klarte vi bare rundt 180 kilometer på gode sommerdager og 130 kilometer på nullføre med vinterdekk. Sammenliknet med dagens elbiler er dette svært kort.

BMW i3 ble ingen umiddelbar suksess da den kom til Norge i 2013. Den ble solgt bare hos noen få BMW-forhandlere og prisen lå rundt 250 000 kroner. Tre år senere var antall forhandlere økt betydelig, men prisen omtrent den samme. I3 var plutselig blitt en av de mest populære bilene i Norge.

I løpet av åra BMW-elbilen har vært på markedet har det blitt solgt hele 28 637 nye eksemplarer her i landet. Inkludert såkalt bruktimporterte biler er totaltallet over 30 000. Det gjør BMW i3 til tidenes fjerde mest solgte elbil i Norge – gjennom tidene.

Kun Nissan (Leaf), VW (e-Golf) og Tesla (Model 3) har solgt flere modeller enn BMW i3.

Elsket av eierne

Da Elbilforeningen nylig spurte sine medlemmer om hvor fornøyde de var med bilene sine, var dessuten i3 helt i toppen sammen med Tesla Model 3, Kia e-Niro og Tesla Model Y.

Nå er det likevel slutt. Det er ingen hemmelighet at i3 ikke har vært noen økonomisk suksess for bilprodusenten. Den har vært dyr å bygge, og totalt i løpet av ni år er det «bare» produsert 250 000 biler.

Tar du deg en rusletur i hovedstaden, kan det imidlertid nesten se ut som om de fleste av disse har havnet akkurat her. Derfor er i3 også blitt kalt «elbilen for fruene i Holmenkollen».

ERSTATTER: i3 får ingen direkte etterfølger. En ny, elektrisk Mini Cooper (bilde) og BMW iX1 skal sørge for at elbil-kundene får det de ønsker seg. Foto: Mini
ERSTATTER: i3 får ingen direkte etterfølger. En ny, elektrisk Mini Cooper (bilde) og BMW iX1 skal sørge for at elbil-kundene får det de ønsker seg. Foto: Mini Vis mer

To etterfølgere

Når den nå går ut av livet, kan det skje med hodet høyt hevet. Den har vært viktig for å ta både BMW og resten av bilverdenen inn i den elektriske framtida. I3 vil ikke få en direkte erstatter, men om noen måneder kommer BMWs kompakte iX1 på veien.

Det samme gjør en ny elektrisk utgave av Mini Cooper. Innen utgangen av året vil BMW har seks rene elbiler på markedet. Siden i3 kom i 2013 er batteripakkene blitt betydelig større, rekkevidda lengre og lademulighetene betydelig raskere. Men den aller største forskjellen er nok likevel at dagens elbilene er blitt «normale».

Siste BMW i3 ruller ut fra fabrikken I Leipzig i juli i år.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer