BMW i3

Takk og farvel til norgesfavoritten

BMW i3 var med på å dra i gang det norske elbil-eventyret og er en av de mest solgte elbilene i Norge. Nå er det slutt.

FRAMTIDSRETTET: Da BMW i3 kom i 2013, framsto den som en bil for en svært futuristisk elbil-framtid. Den kom aldri ... fordi det dukket opp en bedre en. Framtiden er riktignok elektrisk, men bilene er normale. Foto: Rune Korsvoll
FRAMTIDSRETTET: Da BMW i3 kom i 2013, framsto den som en bil for en svært futuristisk elbil-framtid. Den kom aldri ... fordi det dukket opp en bedre en. Framtiden er riktignok elektrisk, men bilene er normale. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I 2011, samtidig som den norske elbilprodusenten Think gikk konkurs og et år før de første eksemplarene av Tesla Model S rullet av samlebåndet, viste BMW prototypen av sin nye elbil. Navnet ble i3 og den gjorde ikke engang et forsøk på å se normal ut. Den skulle vise vei inn i en elektrisk framtid.

Designet var kult og bakdøra (det var bare én) åpnet feil vei for å lette innstigningen bak. For å åpne bakdøra, måtte du først åpne døra foran.

Og lukket du fordøra før du smelte igjen bakdøra, endte det med bulk.

Bagasjerommet var lite og baksetet hadde bare plass til to. Svingradiusen var imponerende liten, noe som gjorde den til en perfekt bybil.

Moderne og dyr

Du kunne også kjøpe i3 med en liten motorsykkelmotor i bagasjerommet, som ladet batteriet under kjøring. Da var den plutselig ingen elbil lenger i myndighetenes øyne. Den fikk fulle avgifter og et prispåslag på 100 000 kroner.

For å gjøre bilen lett og sikre god rekkevidde, valgte BMW å bygge bilen i kullfiber og aluminium. Vekten var bare 1190 kilo, mot for eksempel elektriske Ford Focus som veide 1700 kilo.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer