Det er det tyske bilforbundet ADAC som nå har sett nærmere på forskjellene mellom å lade elbilen med stikkontakt kontra ladeboks.
Undersøkelsene viser at opptil 30 prosent av strømmen forsvinner dersom man benytter seg av førstnevnte.
Om man benytter ladeboks, er tapet på mellom fem og ti prosent.
Dyrt
- En årsak til den dårligere ytelsen til husholdningskontakten er at kablingen til stikkontakten alene kan gi tap på opptil fire prosent, melder ADAC.
I tillegg kommer konverteringstapet på mellom fem og ti prosent. Dette gjelder altså både om man lader i stikkontakt og fra ladeboks.
De påpeker samtidig at mange biler drar strøm fra strømnettet for å varme opp batteriet ved lavere temperaturer.
ADAC anbefaler lading ved høyere effektnivåer. På vinteren anbefales det å lade rett etter at man har kjørt, slik at batteriet fremdeles er varmt.
De oppfordrer også bilprodusentene til å presentere forventede ladetap på en transparent måte for ulike ladealternativer.
- Slik strømprisene er nå er det dumt å lade med lav kapasitet. Du bruker mer tid, samtidig som du taper mye strøm. Da blir strømregningen fort høy, sier fagsjef på motor, Roger Ytre-Eide i en pressemelding.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger