Lading av elbil

Taper stort

Mye av strømmen forsvinner hvis du lader sånn.

FORSVINNER: Du bruker mye strøm på ingenting når du lader i stikkontakten. Foto: Fremtind
FORSVINNER: Du bruker mye strøm på ingenting når du lader i stikkontakten. Foto: Fremtind Vis mer
Publisert

Det er det tyske bilforbundet ADAC som nå har sett nærmere på forskjellene mellom å lade elbilen med stikkontakt kontra ladeboks.

Undersøkelsene viser at opptil 30 prosent av strømmen forsvinner dersom man benytter seg av førstnevnte.

Om man benytter ladeboks, er tapet på mellom fem og ti prosent.

Dyrt

- En årsak til den dårligere ytelsen til husholdningskontakten er at kablingen til stikkontakten alene kan gi tap på opptil fire prosent, melder ADAC.

I tillegg kommer konverteringstapet på mellom fem og ti prosent. Dette gjelder altså både om man lader i stikkontakt og fra ladeboks.

De påpeker samtidig at mange biler drar strøm fra strømnettet for å varme opp batteriet ved lavere temperaturer.

ADAC anbefaler lading ved høyere effektnivåer. På vinteren anbefales det å lade rett etter at man har kjørt, slik at batteriet fremdeles er varmt.

De oppfordrer også bilprodusentene til å presentere forventede ladetap på en transparent måte for ulike ladealternativer.

- Slik strømprisene er nå er det dumt å lade med lav kapasitet. Du bruker mer tid, samtidig som du taper mye strøm. Da blir strømregningen fort høy, sier fagsjef på motor, Roger Ytre-Eide i en pressemelding.

Han trekker også frem sikkerhetsaspektet ved å bruke ladeboks framfor å lade i stikkontakten.

Nye regler

Fra 1. juli i år kom den nye elforskriften NEK 400. Her er det nye krav til hjemmelading.

Denne oppdateres hvert fjerde år, og i 2022-oppdateringen er ordinære stikkontakter og industrikontakter fjernet som alternativer for lading av elbiler. Fra nå av er du nødt til å montere en ladestasjon for å lade bilen hjemme på lovlig vis.

- Dette handler om sikkerhet. En riktig installert ladestasjon er en mye sikrere ladeløsning enn en stikkontakt. Den tåler mer strøm og ladestasjoner har mange ekstra sikkerhetsfunksjoner som gjør ladingen tryggere. Alle nødvendige sikkerhetsfunksjoner er innebygd i systemet, sa Jan Tore Gjøby, rådgiver for lading og infrastruktur i Naf, da forskriften ble innført.

ULYKKER: Dersom du åpner døra på «riktig» måte kan du være med på å forhindre ulykker. Video: Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Den nye installasjonsnormen NEK 400 trådte i kraft 1. juli, men den gamle er gyldig ut 2022. Den har heller ikke tilbakevirkende kraft.

- Det betyr at hvis du allerede har en installasjon som er godkjent med stikkontakt for lading av elbil fra før, så blir den ikke ulovlig med den nye normen. Men den kan fort bli kostbar likevel, sier Roger Ytre-Hauge

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer