Familietest: Xpeng G3

Tar du sjansen på «Tesla-kopien»?

Kinesiske Xpeng G3 er rimelig og proppfull av utstyr - også fordeler og ulemper.

XPENG G3: Den nye kinesiske elbilen har mye spennende å by på. Foto: Øystein B. Fossum
XPENG G3: Den nye kinesiske elbilen har mye spennende å by på. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Nå har de fleste fått med seg at de kinesiske (el)bilene har inntatt Norge for fullt. Med en håndfull merker med helelektriske motorer slår de meget godt an blant det norske folk.

Polestar 2 ble kåret til Folkets favoritt av våre lesere, mens en fagjury kåret bilen til Årets bil i Norge. Samtidig ble MG ZV Norges åttende mest solgte bil i 2020 - et år der elbilene stod for godt over halvparten av de nyregistrerte bilene totalt.

Rett før jul ble den første Xpeng G3 registrert på en norsk kunde. Til slutt ble det registrert 83 eksemplarer i desember (86 totalt). Nå forventer importøren at også denne bilen skal ta det norske folk med storm.

FOLKEBIL: Xpeng G3 er utstyrt som en premiumbil, men selges til folkepris. Foto: Øystein B. Fossum

«Tesla-kopi»

Flere har fått med seg at Xpeng har forsynt seg rikelig av Tesla-bilenes åpne patenter. Kineserne ser på mange måter Tesla Model 3 som sin største konkurrent, men i realiteten er det kanskje mer de koreanske halvsøstrene, Kia e-Niro og Hyundai Kona Electric, G3 vil knive med her til lands.

Det uavhengige analyseselskapet JATO mener imidlertid at Xpeng G3 gir vesentlig mer bil for pengene enn de tre nevnte modellene. Da har de riktignok ikke tatt høyde for subjektive kriterier som motorkraft, sittekomfort, støynivå, design, kjøreegenskaper, ladeevne og ladenettverk.

G3 får store pluss for at den er rikelig utstyrt, med teknikk, adaptiv cruisekontroll, ryggekamera, elektrisk justerbare seter med mer.

Men hvordan står kinabilen seg i bruk for en familie? Det har vi sett nærmere på.

«TESLA»: Det er mye ved interiøret som kan minne om den amerikanske konkurrenten til Xpeng. Foto: Øystein B. Fossum

Plass og komfort

Et vesentlig moment for småbarnsfamilier er naturligvis plassen. Bilen er utstyrt med et stilig interiør. Tesla-folket vil kjenne igjen blant annet skjermen og de sportslig utformede setene.

Setene er også relativt behagelige å sitte i, men i forsetene kunne de med fordel vært noe lengre under lårene. Foreldre med litt lange bein kan dessuten finne det litt trangt, der midtkonsollen stjeler en del plass fra høyre kne. Det går likevel fint å sitte fire fire voksne i bilen.

Et stort pluss er dessuten at det er varme i fire av fem sitteplasser.

Undertegnede på 183 centimeter får ok god plass til beina, bak seg selv. Det er mulig for «mor» å sitte mellom to barn baki, men med ett barnesete blir det alt for trangt for to voksne. Barna skal dog få det relativt romslig.

PASS PÅ: Så farlig kan det være, selv om lampa for dekktrykk bare lyser gult - det fikk Dinside erfare ute på test med Tesla Model 3. PS: Dekket i filmen har ikke vært reparert tidligere - Det er lyddempende skum som vises. Klipp: Ingebjørg Iversen. Video: Maria Bergrud Fossum Vis mer

Bagasje

Lemping av bagasje inn og ut er enkelt i den lille SUV-en. 380 offisielle liter bagasjeromsplass gir imidlertid ikke rom til mye - spesielt ikke på langtur, om du skal fylle på med barnevogn og annet utstyr til barna.

Heldigvis er det et lite rom under gulvet der bak, hvor du kan få plass til et par bagger, handlenett eller annet som ikke skal dras fram underveis på en langtur (det er nemlig ikke lett tilgjengelig).

Legges baksetene ned åpenbarer det seg dobbelt så mye plass (760 liter), til å lagre mer bagasje, men da blir det umulig å frakte småtassene; det ikke er Isofix-feste i passasjersetet. Vi skulle også foretrukket 40/20/40-nedfelling av setene, men i Xpeng G3 må vi nøye oss med tradisjonell 40/60-deling.

Det er med andre ord ikke et hav av plass til bagasjen. Og frunk (bagasjerom foran) er det heller ikke - noe vi gjerne skulle hatt istedenfor hullet baki.

Ikke mulighet for henger

Trenger du mer plass, er det ett og annet du bør merke deg. G3 verken er eller blir utstyrt med hengerfeste. Dessuten kan du ikke ha takboks, om du velger den best utstyrte varianten (Premium). Den har nemlig 360 graders kamera montert som ei vondt vorte, midt oppå taket.

Om du avstår fra den pakka, takker du også nei til skinnseter og kjøling i disse. Dermed står nok de fleste barnefamilier igjen med Smart-utgaven, som vi har kjørt.

Da sparer de også 21 000 kroner, som de kan kjøpe kinesiske Huawei-telefoner til hele familie for - eller kanskje noe helt annet ...

STILIG: XPENG G3 i vakker norsk natur og historisk kulturlandskap er ikke feil. Foto: Øystein B. Fossum
STILIG: XPENG G3 i vakker norsk natur og historisk kulturlandskap er ikke feil. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Tungvint barnesete

Det er Isofix-seter i begge de ytre setene bak. Det må imidlertid merkes at det er veldig vanskelig å treffe festene. Xpeng har nemlig valgt økonomiløsningen med små snitt i setetrekkene, framfor egne luker til Isofix.

Har du tenkt å ta barnesetet inn og ut av bilen ofte, kan nok dette bli et gedigent irritasjonsmoment. Test det gjerne selv, for å gjøre opp din egen mening, før du eventuelt kjøper bilen.

Ellers er det, størrelsen på bilen tatt i betraktning, grei plass til en voksen foran barnesetet, i passasjersetet, om vedkommende ikke er veldig lang.

BARNESETE: Det er ok plass til barneseter, men Isofix-systemet er vanskelig å klikke inn i. Foto: Øystein B. Fossum

Mye utstyr

Xpeng G3 Smart kommer godt utstyrt, som mange andre elbiler - her er det tross alt ikke moms eller avgifter på noe.

Det er ikke mye å velge som tillegg, og som nevnt vil nok barnefamilier flest avstå fra toppvarianten Premium, med skinnseter og 360 graders kamera, grunnet takboks-utfordringen.

Begge bilene kommer med mye utstyr. Vi nevner i fleng:

To-soners automatisk klimaanlegg, automatisk dimmer av fjernlysene, adaptiv cruisekontroll, filholder/aktiv filskiftevarsler (i ivrigste laget) , fotgjengervarsler og blindsoneovervåker, ryggekamera, automatisk innfellbare og oppvarmede speil, stemmestyring, elektrisk setejustering, varming i fire seter, elektrisk åpning og lukking av bakluka (ikke håndfri), aktiv parkeringsassistent og mye mer.

Mye av dette fungerer bra, også skiltleseren (som vi har kritisert hos blant annet VW ID.3). Vi kunne tenkt oss dybdejustering av rattet, i tillegg til høydejustering.

LYD OG VARME: Lydkvaliteten oppleves ikke på premium-nivå, men har likevel fine innstillinger. Ved bruk av et lignende bilde kan man også stille inn varme i fire av fem seter. Foto: Øystein B. Fossum
LYD OG VARME: Lydkvaliteten oppleves ikke på premium-nivå, men har likevel fine innstillinger. Ved bruk av et lignende bilde kan man også stille inn varme i fire av fem seter. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Internt bytte av for- og bakrute - går det an?

Ellers kunne vi også tenkt oss viskere til bakruta som «ekstrautstyr». Den lille ruta blir naturligvis raskt skitten i ruskete vintervær, og da er det kun sidespeilene vi har å rette oss etter - også ved parkering, da ryggekameraet også blir raskt skittent.

Til gjengjeld er frontruta gedigen, akkurat som hos Tesla Model X. Solskjermene blir plassert over dørene i taket, men foldes ut når de skal brukes. Mange vil nok savne enda større solskjermer. Sånn sett hadde det kanskje vært å foretrekke, om Xpeng gjorde bakruta større (med viskere), mens framruta ble mindre (med solskjermer)?

RYGGEKAMERA: Det er lite som bidrar til å holde ryggekameraet reint, så her må du nok titt og ofte fram med fingeren for å tørke av. Foto: Øystein B. Fossum
RYGGEKAMERA: Det er lite som bidrar til å holde ryggekameraet reint, så her må du nok titt og ofte fram med fingeren for å tørke av. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Hør nå etter da, bil!

Den engelske stemmestyringen er slitsom å bruke, ved at mange av beskjedene gir svar ala «noe gikk galt» og «prøv igjen», når det er tydelig at computeren ikke forstår spørsmålet (selv om spørsmålet eller kommandoen burde være enkel å forstå).

GPS-kommandoer nådde aldri fram, men åpning av bakluka og justering av temperatur går fint på kommando.

At bilen sier fra når man nærmer seg skoler er et fint sikkerhetsaspekt som fortjener skryt. Det kan imidlertid bli litt vel mange andre beskjeder om å kjøre sikkertder man får beskjed om å være passe på ditt og datt stadig vekk.

Det går an å dempe disse tilbakemeldingene, men under vår test ble første tone i beskjedene veldig høy, før resten ble dempet. Slikt kan skremme sovende barn og irritere trøtte sjåfører ... Dette er en bug som forhåpentligvis blir fikset raskt.

EKSTERIØR: Vår erfaring er at de fleste synes Xpeng G3 tar seg forholdsvis bra ut. Foto: Øystein B. Fossum

Komfortabel kjøring

Det Xpeng ikke har kopiert fra Tesla er motorkraften. Bilen er ikke like sprek som de heftigste elbilene, men den gjør jobben. 0-100 km/t går unna på 8,6 sekunder, og bilen har dermed ikke noe problem med å komme seg inn på trafikkerte veier eller foreta relativt effektive forbikjøringer.

197 hestekrefter og topphastighet på 170 km/t er naturligvis også tilstrekkelig.

Bilen kan stilles inn i tre kjøremoduser (økonomi/eco, standard og sport). Vi kjørte stort sett på standard, og trivdes bra med det. Bilen er absolutt behagelig å kjøre, mens den i adaptiv cruisekontroll (ACC) fungerer bedre enn hva for eksempel Tesla Model 3 gjorde for seks måneder siden, uten plutselige bråbrems på E6 (pga trafikk imot).

ACC sluttet imidlertid å virke med den lave sola midt imot, noe som ikke er like vanlig.

TURN OFF: Adaptive cruisekontroll (ACC) slutter å virke med lav sol imot. Foto: Maria B. Fossum
TURN OFF: Adaptive cruisekontroll (ACC) slutter å virke med lav sol imot. Foto: Maria B. Fossum Vis mer

Xpeng G3 Smart - Tekniske spesifikasjoner

Motor:Elektrisk
Hjuldrift:Framhjulsdrift
Batteri:66,5 kWt (netto)
Lader:Euro 2 (høyre side foran)
Hurtiglader:Chademo (venstre side foran)
Ombordlader:6,6 kW (AC)
Maks hurtigladefart:50 kW
Ytelse:145 kW / 197 hk
Dreiemoment:300 Nm
Toppfart:170 km/t
Akselerasjon (0-100 km/t):8,6 sek
Rekkevidde (WLTP, blandet):450 km
Forbruk (WLTP, blandet):-
Svingdiameter:10,7 m
Mål (l/b/h):4,45/1,82/,1,60 m
Akselavstand:2,625 m
Bakkeklaring:130 mm
Dekkdimensjon:215/55R17
Bagasjerom:380 l / 760 l
Vekt:1637 kg
Pris:358 000,-

Trøblete lading

Den offisielle rekkevidden er oppgitt til 450 km (WLTP) - omtrent som de koreanske konkurrentene.

Vi fikk ikke tatt noen rekkeviddetest denne gangen, men på vinter-langtur i minusgrader kan du forvente et forbruk på over 20 kWt/100 km. Det vil raskt si at rekkevidden da blir i underkant av 300 km.

Det blir naturligvis ikke et kjempeproblem med rask lading - noe Xpeng G3 imidlertid ikke har mulighet for. Her er maks ladehastighet på veien oppgitt til 50 kW (Chademo-kontakt på venstre side foran).

Her er naturligvis Tesla milevis foran, mens Hyundai Kona Electric og Kia e-Niro kan hurtiglades mye raskere, med ladeeffekt på henholdsvis 100 og 80 kW.

Dermed kan det by på trøbbel for en småbarnsfamilie, som enten må ta mange raske stopp (hvor er alle hurtigladerne på veien?) eller ta færre veldig lange stopp (har spebarnet eller ungene tålmodighet?).

På grunn av trøbbel med lading på veien, var vi ganske tomme for batteri da vi ankom destinasjonen for juleferien. Dermed måtte vi ty til lading fra 16A stikkontakt (Euro 2-kontakt på høyre side foran). Flere steder der dette var tilgjengelig ville imidlertid bilen ikke ta imot strømmen.

Til daglig bruk blir dette naturligvis sjelden noe problem - da kan bilen lades hjemme.

Pris og konkurrenter

Det er likevel ikke til å komme fra at Xpeng G3 er en interessant bil - spesielt når man ser på prislappen. For 358 000 kroner får man veldig mye bil og utstyr. For 379 000 kroner får du enda mer - kanskje for mye.

Med tanke på alt utstyret er prisen god, sammenlignet med Hyundai Kona Electric (344 000,- til 390 000,-), Kia e-Niro (376 900,- til 406 900,-) og Tesla Model 3 (starter på 400 000,-).

XPENG G3: Detaljbilder. Foto: Øystein B. Fossum

Konklusjon

Det er veldig mye bra med Xpeng G3. Prismessig står den seg godt mot konkurrentene, og det er mye interessant utstyr som standard.

I det daglige vil den kinesiske elbilen stå seg veldig bra, men treg hurtiglading og andre irriterende faktorer gjør den ikke like fristende å ta med på langtur.

Det gjør at vi til slutt havner på en firer på terningen - med andre ord er Xpeng G3 er ganske bra kjøp.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer