Nå har de fleste fått med seg at de kinesiske (el)bilene har inntatt Norge for fullt. Med en håndfull merker med helelektriske motorer slår de meget godt an blant det norske folk.
Polestar 2 ble kåret til Folkets favoritt av våre lesere, mens en fagjury kåret bilen til Årets bil i Norge. Samtidig ble MG ZV Norges åttende mest solgte bil i 2020 - et år der elbilene stod for godt over halvparten av de nyregistrerte bilene totalt.
Rett før jul ble den første Xpeng G3 registrert på en norsk kunde. Til slutt ble det registrert 83 eksemplarer i desember (86 totalt). Nå forventer importøren at også denne bilen skal ta det norske folk med storm.
«Tesla-kopi»
Flere har fått med seg at Xpeng har forsynt seg rikelig av Tesla-bilenes åpne patenter. Kineserne ser på mange måter Tesla Model 3 som sin største konkurrent, men i realiteten er det kanskje mer de koreanske halvsøstrene, Kia e-Niro og Hyundai Kona Electric, G3 vil knive med her til lands.
Det uavhengige analyseselskapet JATO mener imidlertid at Xpeng G3 gir vesentlig mer bil for pengene enn de tre nevnte modellene. Da har de riktignok ikke tatt høyde for subjektive kriterier som motorkraft, sittekomfort, støynivå, design, kjøreegenskaper, ladeevne og ladenettverk.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger