Tar parkeringsboten for kundene

Den danske kjøpmannens tilbud vekker oppsikt.

DEILIG Å PARKERE HER: Ved denne Rema 1000-butikken i den danske byen Aabenraa gjør det ingenting om du glemmer å sette på parkeringsskiven. Foto: Google Street View
DEILIG Å PARKERE HER: Ved denne Rema 1000-butikken i den danske byen Aabenraa gjør det ingenting om du glemmer å sette på parkeringsskiven. Foto: Google Street View Vis mer
Publisert

Av og til går det litt fort i svingene. For eksempel når man bare skal en kjapp tur inn på butikken og handle rømme og ost til fredagstacoen, men glemmer å trekke billett - eller starte parkeringen i appen som mange gjør i disse dager.

Da er det irriterende når du kommer ut igjen og ser at parkeringsvaktene har gitt deg bot (jo da, det er ens egen feil, men læll).

- Jeg tar den!

Nå vekker grepet til danske kjøpmannen Finn Mikkelsen ved Rema 1000 i Cambria Parken i Aabenraa oppsikt. Han har nemlig valgt å ta en for laget, eller kundene sine, når det gjelder nettopp dette.

«Kjære kunder. Det har blitt ekstra mye kontroll på parkeringsplassen vår her i Cimbria Parken. Her er en påminnelse om å sette på parkeringsskiva når dere handler hos oss. Hvis dere likevel glemmer det og får en bot mens dere handler, nøl ikke med å kontakte meg … Ingen handlende kunder skal forlate Rema 1000 Cimbria Parken med en bot! Den tar jeg meg av!»

Det skriver kjøpmannen i et innlegg på Facebook.

«Forebyggende tiltak»

Overfor den danske avisa JydskeVestkysten understreker Mikkelsen at han respekt for parkeringsvakter. Han sier han gjør dette som et forebyggende tiltak.

- Det har skapt en del oppmerksomhet, og det var også meningen, sier han til JydskeVestkysten.

I Danmark bruker man såkalte parkeringsskiver på offentlige og en del private parkeringsplasser. Så må man huske å stille inn skiva på starttidspunktet når man parkerer.

Tiltaket er aldri så gavmildt, men ser der ikke ut til at den danske kjøpmannen kommer til å blakke seg selv. På grunn av samarbeidet med parkeringsselskapet har kjøpmannen nemlig mulighet til å annullere en stor del av bøtene.

Godt mottatt

Så gjenstår det å se om tiltaket blir misbrukt.

For å få slettet boten, må riktignok kunden levere den innen sju dager fra bøtedatoen samtidig som de må framvise en kvittering som bevis på at man handlet i butikken i det gjeldende tidsrommet.

Ikke overraskende får kjøpmannen ros i kommentarfeltet på Facebook.

- Mega respekt herfra, er det en danske som skriver.

- Super service for de glemsomme, skriver en annen.

- Så flott håper bare at bilistene husker at stille p-skiva så det ikke blir så dyrt for deg, skriver en tredje.