Test: Land Rover Defender 110

Tar terrenget på alvor

Men det koster.

NY KONGE?: Defender avløser en hardcore og primitiv terrengbil, men var det dette vi hadde gledet oss til? Video: Rune M. Nesheim Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Verden er ikke den samme som før. Dessverre og heldigvis. Den gamle Defender burde strengt tatt vært erstattet for 40 år siden, da første generasjon Mercedes Geländewagen ble introdusert, men de holdt liv i den til de, under store protester fra brukerne, trakk ut proppen i 2016.

Da var den vanskelig og unødvendig dyr å produsere, og prisene sto ikke i stil til bilen man fikk.

Motebil?

Defender ble kanskje ikke arbeidshesten vi trodde skulle komme. For når Defender endelig kommer som en helt ny modell, føles den mer som en mote-offroader for skjerm-generasjonen, enn en skikkelig offroader.

Litt som da Mini ble relansert i 2001 og ikke egentlig var Mini lenger, bare trang.

Utseendet kan diskuteres, men det mest gjenkjennbare fra gamlingen er den rette bakenden. Den ligner, i hvert fall hvis du legger inn litt godvilje.

Du får den i kort 90 tommers versjon og lang 110, akkurat som klassikeren. Tallene står for akselavstand i tommer, det stemmer selvfølgelig ikke lenger på noen av modellene. Nå er bilen 502 cm lang og akselavstanden er 118 tommer på den lange versjonen som vi kjører.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer