Den etter vårt syn aller mest interessante oppfinnelsen, er det statiske rattnavnet. Vi trodde i første omgang at et fast rattsenter overstrødd med knapper skulle bli uvant og forvirrende. Men etter noen få minutter opplevde vi løsningen som svært brukervennlig og et fremskritt sammenlignet med tradisjonelle ratt.
Smartere utformet kollisjonspute
Rattet er ikke bare nyskapende og tøft, i tillegg har løsningen et viktig sikkerhetsaspekt. Fordi man aldri vet hvilken posisjon et ratt vil ha i kollisjonsøyeblikket, må alle andre bilprodusenter nøye seg med en rund fører-kollisjonspute. Men fordi Citroëns rattnav er statisk, kunne Citroën utvikle en avlang kollisjonspute som er bedre tilpasset hode og overkropp.
Digitale instrumenter
Citroën har også valgt å satse på sentralt plassert, digital instrumentering. Samtlige instrumenter, bortsett fra turtelleren, befinner seg i et stort instrumenthus midt på dashbordet. Instrumenthuset er elegant utformet og oversiktlig, og skal ifølge Citroën vært lett lesbart uansett lysforhold.
Spesiell turteller
Også den digitale turtelleren er spesiell. Denne er montert i overkant av rattnavnet og blir med rattet når dette justeres i høyde eller dybde. Dermed sikres god lesbarhet uansett rattposisjon. Turtelleren kjennetegnes også ved at den mangler rødmerking. I stedet begynner hele displayet å lyse rødt når man nærmer seg turtallsperren. Kanskje ikke spesielt praktisk - men tøft er det.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger