Elbilene har for alvor satt sitt preg på det norske bilmarkedet. Nybilsalget er for første gang over 50 prosent og stadig flere produsenter - også de såkalt konservative - lanserer sine første elbiler.
Volkswagen har allerede gitt oss helelektriske versjoner av lille Up, før bestselgeren Golf også ble utstyrt med elmotor. Nå har vi endelig kommet til punktet der tyskerne for første gang har utviklet en helelektrisk bil fra bunnen - altså tilpasset hele sulamitten, for batterier og elektrisk drivlinje.
– Bestselger
Allerede i fjor varslet den norske importøren, Harald A. Møller, at ID.3 skulle bli 2020s nye og store bestselger her til lands. Der bommet de, siden coronavirus og interne problemer har gjort at bilen ikke kom på markedet før i september.
Men når den nå først har kommet, føyk elbilen rett til topps på den norske registreringsstatistikken. På de tre første månedene (september og oktober) har det blitt registrert nesten 5500 eksemplarer. Og for å sette det i perspektiv; å passere 1000 registreringer på én måned er ganske eksepsjonelt - og typisk Tesla-tall fra en siste måned i kvartalet (når de pøser ut biler).
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger