Test: Volkswagen ID.3

Tenk deg om to ganger

Hva er det som gjør at folk går mann av huse for Volkswagens første renspikka elbil?

VW ID.3: Den er Norges bestselger tre måneder på rad, men det er ikke bare positive ting å si om Volkswagens nye elbil. Foto: Øystein B. Fossum
VW ID.3: Den er Norges bestselger tre måneder på rad, men det er ikke bare positive ting å si om Volkswagens nye elbil. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Elbilene har for alvor satt sitt preg på det norske bilmarkedet. Nybilsalget er for første gang over 50 prosent og stadig flere produsenter - også de såkalt konservative - lanserer sine første elbiler.

Volkswagen har allerede gitt oss helelektriske versjoner av lille Up, før bestselgeren Golf også ble utstyrt med elmotor. Nå har vi endelig kommet til punktet der tyskerne for første gang har utviklet en helelektrisk bil fra bunnen - altså tilpasset hele sulamitten, for batterier og elektrisk drivlinje.

– Bestselger

Allerede i fjor varslet den norske importøren, Harald A. Møller, at ID.3 skulle bli 2020s nye og store bestselger her til lands. Der bommet de, siden coronavirus og interne problemer har gjort at bilen ikke kom på markedet før i september.

Men når den nå først har kommet, føyk elbilen rett til topps på den norske registreringsstatistikken. På de tre første månedene (september og oktober) har det blitt registrert nesten 5500 eksemplarer. Og for å sette det i perspektiv; å passere 1000 registreringer på én måned er ganske eksepsjonelt - og typisk Tesla-tall fra en siste måned i kvartalet (når de pøser ut biler).

VW ID.3-salget i Norge 2020

TOTALT NOVEMBER OKTOBER SEPTEMBER AUGUST
4465986247519891

I edruelighetens navn er det på den andre siden mange som har forhåndsbestilt ID.3, og slik sett har det hopet seg opp fram til Volkswagen-leveransene har løsnet proppen med store volum.

Hvorfor er bilen uansett så populær? Mye av forklaringen ligger i at det er Volkswagen som står bak, og at ID.3 derfor oppleves som et trygt kjøp. Til tross for dieselskandalen stoler folk fortsatt på Volkswagen Group.

Men fortjener virkelig Volkswagens første rene elbil å trone øverst på salgsstatistikken i Norge? Både ja og nei, mener vi.

INTERIØR: Det er plusser og minuser med livet inni VW ID. 3. Foto: Øystein B. Fossum

Opplevelsen

Det første følelsen vi får når vi trår inn i bilen er at vi plutselig er midt inne i en science fiction-film. Det forsterkes når vi er på plass bak rattet og «starter tenninga» og hører suset av elmotoren. Da tenker vi at dette like gjerne kunne vært et romskip eller et kjøretøy fra framtida.

Men nå er vi allerede i framtida, der elbilene dominerer på jorda - i det minste gjør de det i Norge.

Det er få knapper, til og med automat-girspaken er flyttet opp fra midtkonsollen, og fokuset er på to små skjermer - én bak rattet og én foran på dashbordet. Som på nye VW Golf 8 er det behagelige stemningslys (led) plassert rundt i førermiljøet.

GOD STEMNING: Det er behagelig ledlys i blant annet dashbord og dører. Disse kan du endre farge på selv i infotainmentet, hvor det er en palett bestående av et fåtall valg. Foto: Øystein B. Fossum
GOD STEMNING: Det er behagelig ledlys i blant annet dashbord og dører. Disse kan du endre farge på selv i infotainmentet, hvor det er en palett bestående av et fåtall valg. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Det oppleves langt fram til punktet der vindusruta møter dashbordet - litt som i BMW i3.

Apropos. Det er flere designelementer som minner litt om den lille elektriske BMW-en. Faktisk ligner eksteriør-formen ganske mye, mens baken kan minne litt om Nissan Leaf 2.

Det er med andre ord ikke de vakreste og mest innovative designgrepene, men så lenge det er en Volkswagen later det til at folk aksepterer det, samtidig som de nevnte bilene har bidratt til å skape større aksept for et noe annerledes bil-utseende.

God plass

Videre om opplevelsen inni bilen ... føreren har god plass til beina. I motsetning til for eksempel Polestar 2, er midtkonsollen bitteliten, og du kan dermed plassere beina bredt ved behov. Det liker vi.

Førersetene er derimot ikke mye å skryte av. I tillegg til at de ser billige ut, blir vi slitne i ryggen. Samtidig var det vanskelig å finne en sete-innstilling som gjorde det bedre og mer behagelig.

Baksetene virker bedre - det var i hvert fall tilbakemeldingen vi fikk fra «mor» som prøvde dem ut over et par lengre kjøreturer.

Men totalt sett er det god plass til fire voksne, hvor også undertegnede på 183 cm får tilstrekkelig plass bak seg selv. Følgelig er det naturligvis god plass til tre barn baki.

Last inn

Plassutnyttelsen for de tobeinte er altså bra. Men det er ikke bare de som drar fordel av at bilen har en akselavstand på hele 2,76 meter.

Volkswagen sammenligner bagasjeromsplassen med betydelig større VW Passat. For oss minner det mer om en litt mindre Golf - som også er bilen ID.3 erstatter.

De offisielle tallene sier at bilen rommer 385 liter innafor bakluka (fire liter mer enn VW Golf 8). Vi har ingen offisielle tall på hvor mye dette vokser med baksetene nede, men Golf-en kan vise til 1237 liter.

I lengde er det cirka 1,5 meter fram til framsetene (alt etter hvor disse er posisjonert. På ID.3 har tyskerne gått for 40/60-deling av baksetene, eventuelt med kombinasjonen armlene/skiluke i midtsetet (ekstrautstyr).

For småbarnsfamiliene kan vi informere om at det som vanlig er Isofix-fester i tre av setene (passasjersetet og yttersetene baki).

Ingen Norges-bil

Det er imidlertid en stor akilleshæl for mange norske elbilkunder; ID.3 har nemlig ikke mulighet for å trekke henger. Den kan heller ikke utstyres med takboks eller skistativ - kun sykkel og ski på en lastekrok bak. Og ikke er det frunk - altså lasterom foran - som er vanlig på de fleste elbilene.

For å ta enda en egenskap nordmenn vil ha, tilbys heller ikke ID.3 med firehjulstrekk.

Foto: Øystein B. Fossum
Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Irritasjonsmoment

Og så kommer vi til punktet mange allerede har irritert seg over. Infotainmentsystemet oppleves noe tregt og ustabilt, mens flere har kommentert bugs og feilmeldinger.

Den kule finessen Volkswagen har kommet med er en ledstripe i framkant, under frontruta, som viser hvilken vei man skal velge i et kryss. Det dumme er at denne hittil virker noe ustabil.

For vår del gikk det litt utover tålmodigheten å bruke karttjenesten, da skjermen reagerte veldig seint på inntastingen av stedsnavn.

Og som på VW Golf 8 er heller ikke denne skiltleseren helt «up to date», hvorpå den varsler mange feil på fartsgrensene - både på E6 og mindre veier.

Volkswagen har lovet en oppdatering som skal fikse flere av problemene, men denne kommer ikke på denne siden av nyåret.

KNAPPELØS: Både bilnøkler og «knappene» inni bilen er trykksensitive flater, som man ikke kan føle seg fram til med fingrene. Foto: Øystein B. Fossum
KNAPPELØS: Både bilnøkler og «knappene» inni bilen er trykksensitive flater, som man ikke kan føle seg fram til med fingrene. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

For å ta enda et punkt som irriterer. De stedene ID.3 har trykksensitive «knapper», er det egentlig «haptisk feedback» som skal etterligne vanlige knapper med vibrasjoner.

Disse er det dessverre ikke mulig å føle seg fram til med fingertuppen. Til og med på rattet, hvor man blant annet stiller inn cruisekontroll, musikk og lydvolum, er det knapper man ikke kan kjenne. For å gjøre endinger må man dermed flytte blikket fra veien, noe som ikke er veldig trafikksikkert.

De samme «knappene» finner vi på nøklene. Trolig både dyrere og mindre brukervennlig. Her er det på ingen måter farlig, men vi skulle gjerne ha låst bilen uten å måtte ta nøkkelen ut av lomma for å se på den når vi gjorde det ...

Og hvorfor har VW valgt å fjerne de dedikerte knappene for operering av bakvinduene (opp/ned) fra døra ved førerplassen? For å kunne heise og senke må man nå trykke på en trykksensitiv knapp som heter «rear», slik at de to gjenværende knappene bytter fra foran til bak - bakstrebersk.

God å kjøre

ID.3 er ellers behagelig å kjøre. Den er stiv, men ikke spesielt tight, og man blir raskt vant til bilen som ligger godt på veien.

Dessuten er det oppsiktsvekkende lite støy. Sammen med et overraskende bra lydanlegg kan det derfor bli trivelig å kjøre en tur for seg selv i høstmørket.

Akselerasjonen er som på de fleste elbiler relativt bra helt fra stillestående, men vi snakker langt fra om noen Tesla- eller Polestar 2-konkurrent på dette området.

Likevel er det mer enn nok til å gjøre effektive og trygge forbikjøringer eller komme seg enkelt inn på trafikkerte veier.

Ved hjelp av 204 hestekrefter og et dreiemoment på 310 Nm går null til hundre kilometer i timen unna på 7,3 sekunder, mens toppfarten begrenses til 160 kilometer i timen.

Skal vi plukke på noe mer synes vi at den framtredende a-stolpen tar litt mye av sikten til framover mot sidene. Den lille bakruta gjør dessuten at sikten bakover heller ikke er topp. Så her gjelder det å bruke sidespeilene og ryggekamera (ekstrautstyr!) flittig.

Tilstrekkelig rekkevidde

Rekkevidden er innenfor det folk vil ha i dag. Med et oppgitt forbruk på 1,55 kWt på mila skal det 58 kWt store batteriet nå 424 kilometer før batteriet er tømt - i hvert fall ifølge WLTP-normen.

Med blandet kjøring og rask transport på E6 kjørte vi tur-retur 135 kilometer (totalt 270) i øsende regnvær og et par plussgrader. Da var det fortsatt fem mil igjen på «tanken».

Med varmere temperatur og bedre vær kommer man adskillig lengre. Så får vi komme tilbake til hvordan rekkevidden er når nåla kryper langt under null.

Hurtiglader-effekten på 100 kW (ID.3 1st) er ikke imponerende, men tilstrekkelig. Her er det flere konkurrenter som ligger foran. På den kommende innstegsmodellen ligger ladefarta på lite imponerende 50 kW.

Foto: Øystein B. Fossum
Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Pris og utstyr

En VW ID. 3 1st koster i dag fra 342 000 kroner. Da får du blant annet med varmepumpesystem, oppvarmet multifunksjonsratt i skinn, midtarmlener foran, norsk stemmestyring, stemningslys, avstandsføler foran og bak, samt diverse sikkerhetsutstyr (nødbrems, filholderassistent).

En topputstyrt ID.3 1st Max koster 442 700 kroner. Den har da med ekstrautstur som LED Matrix frontlykter (med dynamisk lysassistent), ryggekamera, mer og bedre stemningslys, panoramaglasstak, nøkkelfri adkomst og låsing, midtarmlene bak og skiluke), 20 tommers lettmetallfelger, head up display (HUD), 12 veis elektriske og ergonomiske seter med massasje, induksjonslader for telefon og mer.

Men allerede fra 456 000 kroner kan man få Årets Bil i Norge 2021 (Polestar 2), og den er ganske så bra utstyrt i utgangspunktet. Tesla Model 3-prisene starter på 400 000.

I tillegg befinner blant annet elbilene Skoda Enyaq, Peugeot e-2008, Citroën ë-C4, Opel Mokka-e, Xpeng G3, Kia e-Niro og BMW i3 i noenlunde samme prissjikt.

Testresultat

VW ID.3

VW ID.3 er en ordentlig bra bil på mange punkter

God plass
Veldig stillegående
Enkel og fin å kjøre
God rekkevidde

Uferdig teknikk som irriterer
Vonde seter
Mangler hengerfeste, lastemulighet på taket og firehjulstrekk
Ganske dyr

Konklusjon

Mot slutten av 2020 begynner det med andre ord å bli et relativt godt utvalg av elbiler på det norske markedet. Dette blir enda bedre i 2021 og ytterligere fram i tid.

VW ID.3 er en ordentlig bra bil på mange punkter. Likevel er det noen store irritasjonsmoment. Noen av disse forventer vi heldigvis blir utbedret om ikke alt for lang tid.

Vurderer du å gå til anskaffelse av ID.3 selv, be i hvert fall om å få teste den selv en liten stund først. Så kan du gjøre deg opp en mening om bilens positive sider trumfer det vi ser på som mangler.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer