Bruk av tåke-/kurvelys kan kanskje virke uskyldig, men ifølge svensk forskning er feil bruk av slike lys faktisk trafikkfarlig. En svensk undersøkelse utført i 1994 viste nemlig at bilføreres siktstrekning reduseres med 16 prosent når motgående kjøretøy bruker tåkelys i kombinasjon med nærlys.
Gammel problemstilling
Den er for så vidt ingen nyhet at bruk av tåkelys, spesielt i mørke, er et problem for møtende trafikanter. Dette kan jo enhver som har møtt biler med tente tåkelys på en mørk landevei fortelle.
Derfor innførte norske vegmyndigheter allerede for flere tiår siden en teknisk bestemmelse vedrørende tåkelys. Ifølge denne bestemmelsen skulle det elektriske anlegget i alle biler være satt opp slik at det skulle være umulig å tenne tåkelys i kombinasjon med andre lys enn parkeringslysene.
Brøt mot internasjonale avtaler
Men på begynnelsen av 90-tallet viste det seg at denne regelen brøt mot bestemmelser i både EØS- og GATT-avtalen (se nedenfor). Regelen måtte derfor oppheves.
Regelen ble imidlertid erstattet av et nytt punkt i trafikkreglene: "Tillatt hjelpelys må ikke benyttes til annet formål enn det er bestemt for".
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger