Toyota er igjen verdens mest verdifulle bilmerke, skal vi tro merkedatabasen til Brandz. Siden 2006 har de hvert år laget liste over verdens 100 mest verdifulle merker.
Toyota har innehatt denne plassen i flere år nå, men ifølge Interbrands liknende kåring gikk Toyota i 2017 tilbake for første gang på sju år.
På denne listen legger Toyota seg inn på 36. plass (7. plass i Asia), med en verdi på 244,9 milliarder norske kroner – et godt stykke bak Google, som topper listen med en verdi på 2.467,4 milliarder kroner.
Apple og Amazon kaprer andre- og tredjeplassen.
Fem bilmerker på lista
Fra Toyota må vi helt ned til 46. og 47. plass før vi finner de to neste bilmerkene. Der er ligger de tyske premiummerkene Mercedes-Benz og BMW sammen, med bare en halv milliard i forskjell – førstnevnte til en verdi av 209,8 milliarder kroner.
Mercedes-Benz og BMW kommer henholdsvis på sjuende- og åttendeplass på Europas toppliste.
For å finne de to siste bilmerkene på lista, må vi helt ned til 96. og 97. plass. Der ligger Ford og Honda, bare skilt av 400 små millioner norske kroner.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger