Tesla kjøp og salg

Tesla er mindre populær på finn.no

Fra å ligge på topplisten til Finn i mange år, har medgangen til elbilmerket Tesla gått tilbake i 2018.

KAN GJØRE ET KUPP? Ifølge finn.no sin forretningsutvikler er det mulig å gjøre et godt kjøp på en Tesla nå.
KAN GJØRE ET KUPP? Ifølge finn.no sin forretningsutvikler er det mulig å gjøre et godt kjøp på en Tesla nå. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Tesla er og har vært et fenomen i mange år. Det er få bilmerker som kan engasjere så mye - på godt og ondt - som elbilmerket til Elon Musk.

Elbilprodusenten har i mange år vært ettertraktet - også på bruktbil-markedet. Ifølge tall fra markedsplassen finn.no, var «Tesla» stort sett også gjennom hele 2017 på «topp 2» eller «topp 3» på søk, innen sjangeren «motor». Tesla knuste blant annet «Webasto», «innbytte», «AMG» og alle andre ord i toppsjiktet.

«Møtte veggen» i 2018

I år er imidlertid situasjonen annerledes. Så langt i 2018 ligger «Tesla» på en 12. plass, på søkeord-statistikken, og antallet søk har falt med seks prosent, samtidig som antall søkeord generelt øker på markedsplassen.

I tillegg falt antall unike brukere som valgte «Tesla» i merkefilteret,med nærmere åtte prosent, i perioden januar-august 2018, sammenlignet med samme periode 2017.

Ser man så på annonse-tallene fra «Finn motor» i tillegg, ved å sammenligne årets åtte første måneder 2018 med samme periode året før, ser vi følgende:

  • Privatpersoner har publisert cirka åtte prosent flere Tesla-annonser i år, enn i 2017.
  • Disse bilene får i snitt halvparten så mange visninger per Finn-kode i år, som de fikk i fjor.
  • Bilforhandlerne har publisert tett opptil dobbelt så mange Tesla-annonser i år, sammenlignet med 2017.
  • Og blant forhandlerne er antall visninger per Finn-kode i snitt halvert.
  • Totalt er 25 prosent flere Tesla-annonser publisert i år av private og forhandlere, med i snitt halvparten av visningene.
  • Antallet lagrede søk, som finner en annonse for Tesla, har også opplevd en markant nedgang på 27 prosent.

Konkurrentene er på plass

Forretningsutvikler Magnus Frøshaug Ryhjell hos finn.no motor er ikke overrasket.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer