Bruktbil

Tesla får stryk

Tesla Model S har like mange «betydelige feil» som billigbilen Dacia og havner tredje sist av totalt 128 biler som er testet.

MANGE MED FEIL: Tesla Model S er svært populære som bruktbil, men vær oppmerksom på slitasje og feil i hjuloppheng. Det kan bli en dyr reparasjon. Foto: Rune Korsvoll
MANGE MED FEIL: Tesla Model S er svært populære som bruktbil, men vær oppmerksom på slitasje og feil i hjuloppheng. Det kan bli en dyr reparasjon. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I den store, tyske TÜV-rapporten for 2022, som tar for seg feil på biler som er inne til EU-kontroll, har for første gang fire elektriske biler blitt vurdert. Tesla Model S er en av bilene og resultatet er oppsiktsvekkende dårlig.

Av de 128 modellene som er med i klassen for to-tre år gamle biler, havner Model S på plass nummer 126. Hele 10,7 prosent av alle bilene som er testet, får stryk. Bare de to rumenske billigbilene Dacia Duster og Dacia Logan, er dårligere. Gjennomsnittlig strykprosent i denne klassen er 4,7 poeng.

Dette må du sjekke

De to vanligste årsakene til at Model S stryker på testen, er feil og slitasje på hjuloppheng og feil på hovedlysene. Er du på jakt etter en brukt Tesla Model S, er dette ting du absolutt må sjekke at er i orden før du kjøper.

BESTSELGER: Tesla Model Svar den første elbilen som gikk til topps på salgslistene da den kom i 2013. Det finnes mange i bruktmarkedet, og det er noen ting du bør sjekke ekstra nøye før du kjøper. Foto: Rune Korsvoll
BESTSELGER: Tesla Model Svar den første elbilen som gikk til topps på salgslistene da den kom i 2013. Det finnes mange i bruktmarkedet, og det er noen ting du bør sjekke ekstra nøye før du kjøper. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

De tre andre elbilene som er med i undersøkelsen er Renault Zoe, BMW i3 og Smart Fortwo. Årsaken til at det ikke er flere med, er at det først er de siste par åra at salget av elbiler i Tyskland er blitt så høyt at det er nok biler i undersøkelsen til å få et godt, statistisk grunnlag.

Smart på topp

Av de fire elbilene er det Smart som gjør det best, mens BMW i3 havner akkurat på gjennomsnittet av de 128 bilene. Renault Zoe har litt flere feil og stryk i testen enn gjennomsnittet.

Bilene som TÜV har testet er i forskjellige årsklasser fra fire til 12 år. Over ni millioner biler er testet det siste året. De fire elbilene er to-tre år gamle. Testerne går igjennom rundt 100 punkter på hver bil. Testen tilsvarer den vi i Norge kaller EU-kontroll.

NI MILLIONER BILER: Over ni millioner biler er testet og ligger til grunn for resultatene i denne rapporten, som tar for seg feil som har med sikkerhet, driftssikkerhet og miljø å gjøre. Foto: TÜV Süd
NI MILLIONER BILER: Over ni millioner biler er testet og ligger til grunn for resultatene i denne rapporten, som tar for seg feil som har med sikkerhet, driftssikkerhet og miljø å gjøre. Foto: TÜV Süd Vis mer

Resultatene i rapporten legger til grunn de viktigste punktene som har med sikkerhet, miljø og driftssikkerhet å gjøre. Elbilene er tatt ut av den vanlige listen, som du kan lese her.

Vi har bedet Tesla Norge om en kommentar til det dårlige resultatet for Model S, men så langt ikke fått svar.

Smart EQ Fortwo

Den minste av de fire elbilene er også den med færrest feil i testen, med en strykprosent på 3,5. Bilen er solgt i et relativt lite antall i Norge så langt, men nå introduseres helt nye, elektriske modeller fra Smart.

BMW i3

Dette har vært en svært populær elbil i Norge i mange år, men gikk ut av produksjon i sommer. Med en feilprosent på 4,7, ligger den akkurat på gjennomsnittet av alle de 128 evaluerte bilene som er to-tre år gamle. Feilene som går igjen er nærlys som ikke virker, samt bremseskiver med mye rust.

LITEN OG GOD: Smart EQ Fortwo er den mest feilfrie av de fire elbilene som er med i vurderingen til tyske TÜV. Foto: Smart
LITEN OG GOD: Smart EQ Fortwo er den mest feilfrie av de fire elbilene som er med i vurderingen til tyske TÜV. Foto: Smart Vis mer

Renault Zoe

Dette har også vært en populær elbil i Norge i flere år, men har også den gått ut av produksjon. Feilprosenten på 5,7 er litt dårligere enn gjennomsnittet. Det er mange brukte biler til salgs. Feil på hovedlys, fjæring og aksler er noe som går igjen og som må sjekkes før bruktkjøp.

Tesla Model S

Dette var den første elbilen som toppet salgslistene i Norge da den kom på slutten av 2013. Med en feilprosent på 10,7 er den imidlertid en av de to-tre år gamle bilene med høyest strykprosent. De to vanligste årsakene til at Model S stryker på testen, er feil og slitasje i hjuloppheng og feil på hovedlysene.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer