Rekkevidde

Tesla frakjørt av denne

I flere år har Tesla vært rekkevidde-kongen på vinterføre. Nå er den slått av kinesiske HiPhi.

IMPONERENDE: Kinesiske HiPhi er et nytt bilmerke i Norge, men klarer seg svært bra på vinterføre. I NAFs test kjørte den 522 kilometer før batteriet var tomt. Det er nesten like langt som den offisielle WLTP-rekkevidden. Foto: NAF
IMPONERENDE: Kinesiske HiPhi er et nytt bilmerke i Norge, men klarer seg svært bra på vinterføre. I NAFs test kjørte den 522 kilometer før batteriet var tomt. Det er nesten like langt som den offisielle WLTP-rekkevidden. Foto: NAF Vis mer
Publisert

Kinesiske HiPhi er et nytt kinesisk bilmerke i luksusklassen som er ukjent for de fleste nordmenn. Det er første gang den er med i NAFs store rekkevidde-test, som kjøres hver vinter. I år deltok 20 av de nyeste elbilene. Kjøreturen gikk fra Oslo nordover Gudbrandsdalen, i temperaturer fra minus to til minus ti grader.

På papiret skal HiPhi Z klare 555 kilometer før batteriet er tomt. I testen i år var også Tesla Model 3 med.

Den har en oppgitt rekkevidde som er 74 kilometer lengre enn HiPhi - 629 kilometer. Da batteriene på alle bilene var kjørt tomme, viste det seg imidlertid at det var den kinesiske bilen som kom lengst, forteller Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

FLATT BATTERI: Framover vil nok mange bilister oppleve at de ikke får start på bilen, da kan det være lurt å ha dette trikset på lur. Video: Rune Korsvoll. Vis mer

- Imponerende i kulda

- Til tross for at den har en kortere oppgitt rekkevidde, kjørte HiPhi 81 kilometer lengre enn Tesla Model 3 i rekkeviddetesten i dag. Da bilen var tom for strøm, hadde den kjørt 522 kilometer, som bare er seks prosent kortere enn den oppgitte WLTP-rekkevidden. Det er imponerende i vinterkulda, sier Sødal, og legger til:

- Tesla har dominert rekkeviddetestene våre siden 2020. I dag slo HiPhi Z Tesla Model 3 ned i støvlene på rekkevidde.

Det høer med til historien at HiPhi Z koster i overkant av 1,1 millioner kroner, mens Tesla Model 3 Long Range koster fra rundt 450 000 kroner.

GODT NYTT: - De beste familiebilene i testen hadde et rekkeviddetap i kulda på bare rundt 13 prosent. Det er godt nytt for familier som skal kjøpe seg elbil, sier Nils Sødal i NAF. Foto: NAF
GODT NYTT: - De beste familiebilene i testen hadde et rekkeviddetap i kulda på bare rundt 13 prosent. Det er godt nytt for familier som skal kjøpe seg elbil, sier Nils Sødal i NAF. Foto: NAF Vis mer

Billig og langt

I årets test var det også med flere familiebiler og rimelige elbiler. Blant de billigste var det MG4, med 400 kilometer, som kom lengst. Likevel er dette 23 prosent kortere enn den offisielle rekkevidde bilen har oppgitt.

Blant familiebilene klarte Nio EL6 456 kilometer før batteriet var tomt. Det er med andre ord ikke lenger nødvendig å kjøpe de dyreste bilene for å få en anstendig rekkevidde på vinterføre. Blant de tre familiebilene som kjørte lengst, lå rekkeviddetapet på bare rundt 13 prosent i forhold til de offisielle WLTP-tallene.

- Dette er imponerende resultater på vinterføre og godt nytt for alle barnefamilier som er på jakt etter en ny elbil, sier Sødal.