Elbil-garantiguiden 2018

Tesla igjen dårligst i Forbrukerrådets garantiguide

Ifølge Forbrukerrådet har garantiene på elbilene blitt bedre det siste året. Men Tesla har ikke forandret seg.

GARANTI-TAPER: Tesla har populære elbiler her i Norge, men de gjør det dårligst av samtlige merker i Forbrukerrådets Elbil-garantiguide 2018. Foto: Morten Eik
GARANTI-TAPER: Tesla har populære elbiler her i Norge, men de gjør det dårligst av samtlige merker i Forbrukerrådets Elbil-garantiguide 2018.
Foto: Morten Eik Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I fjor ble det en andreplass for Hyundai i Forbrukerrådets elbil-garantiguide, da det sørkoreanske merket måtte se seg slått av Volkswagen.

Men etter å ha fjernet servicekravet klatrer produsenten av elbiler som Ioniq og Kona (kommer snart) opp på den gjeve førsteplassen, forbi tyskerne.

I forrige uke ga Forbrukerrådet også skjenn til elbilene for deres rustproblemer, mens Hyundais søstermerke Kia stakk av med seieren for beste bilgaranti – uansett drivlinje.

Med 70 prosent batterikapasitet og 8 år eller 200.000 kilometer garanti – det som kommer først – uten servicekrav til garantiene, scorer Hyundai 5,5 poeng mer i elbil-garantiguiden 2018 (44,3), sammenliknet med 2017 (38,8)

Se full oversikt over hvordan alle merkene gjorde det i tabellen i slutten av artikkelen.

Flere har forbedret seg

I tillegg til sørkoreanerne har også BMW og Mitsubishi valgt å forbedre sine garantivilkår siden i fjor. Begge tilbyr nå samme vilkår som Volkswagen – 70 prosent kapasitetsgaranti i 8 år/160.000 kilometer, uten servicekrav.

Dermed deler de tre merkene andreplassen.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.