En programvareoppdatering gjorde at en del Tesla-eiere opplevde dårligere batteritid og kapasitet.
30 av eierne tok saken til forliksrådet og krevde erstatning eller at batteri- og ladekapasiteten gjenopprettes til nivået den var før oppdateringen.
Tesla ga ikke tilsvar til forliksklagen og møtte heller ikke opp i forliksrådet, som dermed avsa en fraværsdom i klagernes favør.
– Det som har skjedd, er at vi ikke har vært kjent med forliksklagen eller tilsvarsfristen, og forliksrådet avgjorde derfor dessverre saken i en fraværsdom. Vi er ikke enige i konklusjonen og har begjært saken oppfrisket for å få den behandlet på en ordentlig måte, sier Teslas kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland til Tek.no.
Dårligere etter oppdatering
Klagen gjelder Tesla Model S kjøpt mellom 2013 og 2015, ved at bilene deres ikke lenger tok imot strøm fra Teslas hurtigladere like raskt som før.
Nettavisen skriver at det ble solgt 10 000 Model S i Norge i den aktuelle perioden. Dermed kan det koste Tesla 1,36 milliarder kroner hvis alle kundene går til sak dersom ikke Tesla får omgjort dommen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger