2016 er året da Jaguar brøt et siste tabu og lanserte en SUV, F-Pace, som vi har testet. Et siste? Finnes det flere av et ærverdig luksusmerkes tradisjoner man kan svikte? Å ja, da! En elbil! Nei, vent litt - vi overbyr den: En elektrisk SUV!
I denne omgang viser de den som konseptbil ved navn Jaguar i-Pace Concept, men annonserer i det samme at bilen i produksjonsklar form skal vises til neste år og at den forventes å være på veien i 2018.
Jaguar presenterer bilen som noe radikalt annerledes på elbil-området. Man kan spørre seg om de har hørt om Tesla Model X...

Ny generasjon
De presenterer nemlig dette som neste generasjon design for elektriske kjøretøy. Det er utvilsomt et generasjonsskifte for Jaguar uansett, med videreføring av kjente stilelementer fra merket, og spesielt fra SUV-en F-Pace - samtidig som profilen er inspirert av superbilen C-X75, som du kan se de fantastiske bildene av her.
Så presiserer da også Jaguars designsjef, Ian Callum: - Revolusjonen ligger i profilen, ikke i designspråket. Profilen er mulig fordi denne bilen er elektrisk.
Og Callum fortsetter: - Vi ville ikke bare skape noe som er svært annerledes enn alt annet vi gjør, vi ville at designen skulle feire den nye batteri-elektriske teknologien.

Optimalisert
Det er dette som forklarer bilens såkalte cab forward-utforming, noe som er mulig takket være den begrensede plassen som tas opp av den elektriske drivlinjen. Dette gir også optimal plassutnyttelse, og Jaguar hevder at det er like god plass som i en tradisjonell SUV i størrelsesklassen over.
Og om akselavstanden er lang med 299 centimeter, er ikke SUV-ens dimensjoner ellers så voldsomme: iPace er 468 centimeter lang, 189 centimeter bred og 156 centimeter høy. Bagasjerommet oppgis til 530 liter - pluss 28 liter under panseret foran.

Oppgitt rekkevidde 35-50 mil
Drivverket har karakteristikker som plasserer den tett opptil dem Tesla kan vise til i Model X, men med mindre effekt. Det elektriske systemet består av motor og transmisjon, integrert med for- og bakaksel, hvilket gir elektrisk firehjulsdrift.
Samlet effekt er 400 hestekrefter og maksimalt dreiemoment er 700 newtonmeter.
Strømmen forsynes av en litiumion-batteripakke med en kapasitet på 90 kilowattimer. Den består av 36 moduler med væskeavkjølte celler. Den skal kunne lades med en 50 kW DC-lader til 80 prosent kapasitet på 90 minutter og til 100 prosent på cirka to timer.
Ytelsene er ikke helt i Model X-ligaen, men i-Pace er rimelig kjapp med 0-100 kilometer i timen på litt over fire sekunder.
Rekkevidde etter NEDC-normen oppgis til vel 500 kilometer - den mer realistiske amerikanske EPA-normen gir i overkant av 350 kilometer.
Les også:
- Tesla får konkurranse fra Kina
- Audi skal konkurrere med Tesla - her er el-SUV-en deres
- Mercedes-Benz skal konkurrere med Tesla - her er el-SUV-en deres

Infografikken over viser det Jaguar kaller nøkkeltallene for nye i-Pace.
Flere bilder:
Alle foto: Jaguar