Elektrisk Golf på topp

Tesla-stryk i EU-test

Blant nesten nye biler er det Tesla som har aller flest feil og oftest ryker på EU-kontrollen. VW e-Golf er blant de beste.

DÅRLIGST AV ALLE: Med plass nummer 111 av 111 for to-tre år gamle biler som er testet i den omfattende rapporten til TÜV, avsløres det at Tesla Model 3 har svært mange feil. Foto: Markus Pentikainen
DÅRLIGST AV ALLE: Med plass nummer 111 av 111 for to-tre år gamle biler som er testet i den omfattende rapporten til TÜV, avsløres det at Tesla Model 3 har svært mange feil. Foto: Markus Pentikainen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Den tyske test-organisasjonen TÜV har analysert resultatene fra over ti millioner biler som har vært igjennom EU-kontroller det siste året. For Tesla er rapporten nedslående. Blant de to-tre år gamle bilene i rapporten er Tesla Model 3 helt på bunnen av 111 modeller som er testet. Hele 14,7 prosent av bilene får «stryk» i kontrollen.

TESLA: Én person er død etter at en Tesla-sjåfør mistet kontrollen på bilen i Zheijang-provinsen i Kina 17. februar - nå etterforskes hendelsen. Reporter: Edward Stenlund / Video: Newsflare Vis mer

Til sammenlikning klarer elektriske VW e-Golf seg blant de aller beste, med bare 2,6 prosent av bilene underkjent. Helt på topp finner vi VW Golf Sportsvan. Også blant de fire-fem år gamle bilene er VW e-Golf blant de aller beste. Her er ikke Tesla Model 3 testet i stort nok antall til å være representert.

Elbiler ryker på bremser

Det er med andre ord stor forskjell på de beste og dårligste i undersøkelsen, også blant de nesten nye bilene. Blant elbilene er det ofte bremsefeil som er årsaken til stryk. Det kan skyldes at bremsene på elbilene brukes mindre enn på bensin- og dieselbiler. På elbilene iverksettes en «motorbrems» når du slipper gasspedalen. Den skaper strøm i stedet for varme av bremseenergien.

I TOPPEN: Både i klassen for to-tre år gamle og fire-fem år gamle biler er VW e-Golf en av bilene med aller færrest feil og stryk i EU-kontrollen. Foto: Jamieson Pothacary
I TOPPEN: Både i klassen for to-tre år gamle og fire-fem år gamle biler er VW e-Golf en av bilene med aller færrest feil og stryk i EU-kontrollen. Foto: Jamieson Pothacary Vis mer

Farlige og betydelige feil

TÜV er et selskap som foretar sikkerhetsgodkjenninger av biler, og de testede kjøretøyene er i forskjellige årsklasser fra 2 til 13 år. Testerne går igjennom rundt 100 punkter på hver bil, og testen tilsvarer den vi i Norge kaller EU-kontroll eller periodisk kjøretøykontroll (PKK).

Resultatene i TÜV-rapporten for 2024 legger til grunn de viktigste punktene som har med sikkerhet, miljø og driftssikkerhet å gjøre. Det er ut ifra denne rapporten vi har plukket bilene med flest feil i de forskjellige årsklassene.

Samme som i Norge

Rapporten viser at totalt for alle bilene ryker 20,5 prosent i kontrollen på grunn av «farlige» eller «betydelige» feil.

Det finnes ingen tilsvarende rapport fra EU-kontrollene i Norge. NAF, som er den største uavhengige aktøren som driver med EU-kontroller med rundt 100 000 biler i året, rapporterer sine resultater til Statens vegvesen. De utarbeider imidlertid ikke en tilsvarende rapport.

Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, mener at den tyske rapporten viser mye av det samme som vi finner i den norske bilparken:

FARLIGE FEIL: TÜV har analysert resultatene fra over ti millioner EU-kontroller og laget en rapport på hvilke modeller som stryker oftest med «farlige» eller «alvorlige» feil. Hele 222 bilmodeller er med i rapporten. Foto: TÜV Süd
FARLIGE FEIL: TÜV har analysert resultatene fra over ti millioner EU-kontroller og laget en rapport på hvilke modeller som stryker oftest med «farlige» eller «alvorlige» feil. Hele 222 bilmodeller er med i rapporten. Foto: TÜV Süd Vis mer

222 modeller tester

- I det store og hele er det nok de samme feilene som går igjen på de bilene som ruller på norske veier, som på de som er testet av TÜV. Bilene er like og kjørelengden er også omtrent den samme. Det kan være noe forskjell på grunn av forskjellig bruksmønster, ulik veikvalitet og salting, sier Sødal.

Du kan lese resultatene for alle de 222 modellene i de forskjellige årsklassene her. Vi har plukket ut de beste og dårligste bilene i de to nyeste årsklassene i rapporten.

Vi har bedt om en kommentar fra Tesla Norge om årsaken til det dårlige resultatet til Model 3, og hva de gjør overfor sine norske kunder rundt dette. Vi har foreløpig ikke fått svar.

Beste 2-3 år gamle biler

PlassModellFeil (%)
1VW Golf Sportsvan2,0
2Audi Q22,1
3Audi TT2,5
4Mercedes B-klasse2,6
4Mercedes GLC2,6
4VW e-Golf2,6
4VW T-Rock2,6
8Mitsubishi ASX2,9
9Toyota Rav42,9

Kilde: TÜV Report 2024.

Dårligste 2-3 år gamle biler

PlassModellFeil (%)
102Dacia Sandero8,8
103VW Sharan8,9
104Skoda Superb9,0
105Ford Galaxy9,1
105Skoda Scala9,1
107Dacia Dokker10,2
107Opel Grandland10,2
109Seat Alhambra10,3
110Dacia Logan11,4
111Tesla Model 314,7

Kilde: TÜV Report 2024.

Beste 4-5 år gamle biler

PlassModellFeil (%)
1VW Gold Sportsvan4,2
1VW T-Roc4,2
3VW T-Cross4,6
4Audi A6/A74,7
5Audi Q24,9
6VW e-Golf5,0
7Mercedes B-klasse5,3
7Skoda Karoq5,3
9VW Touareg5,4
10Audi A35,5

Kilde: TÜV Report 2024.

Dårligste 4-5 år gamle biler

PlassModellFeil (%)
108BMW 5/6 serie15,1
109Dacia Logan16,0
110BMW X116,4
111Dacia Dokker16,5
112Seat Alhambra17,3
113BMW 2 Active Tourer17,6
114VW Sharan17,7
115BMW X5/X617,9

Kilde: TÜV Report 2024.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer