Den tyske test-organisasjonen TÜV har analysert resultatene fra over ti millioner biler som har vært igjennom EU-kontroller det siste året. For Tesla er rapporten nedslående. Blant de to-tre år gamle bilene i rapporten er Tesla Model 3 helt på bunnen av 111 modeller som er testet. Hele 14,7 prosent av bilene får «stryk» i kontrollen.
Til sammenlikning klarer elektriske VW e-Golf seg blant de aller beste, med bare 2,6 prosent av bilene underkjent. Helt på topp finner vi VW Golf Sportsvan. Også blant de fire-fem år gamle bilene er VW e-Golf blant de aller beste. Her er ikke Tesla Model 3 testet i stort nok antall til å være representert.

Skummel dekktabbe
Elbiler ryker på bremser
Det er med andre ord stor forskjell på de beste og dårligste i undersøkelsen, også blant de nesten nye bilene. Blant elbilene er det ofte bremsefeil som er årsaken til stryk. Det kan skyldes at bremsene på elbilene brukes mindre enn på bensin- og dieselbiler. På elbilene iverksettes en «motorbrems» når du slipper gasspedalen. Den skaper strøm i stedet for varme av bremseenergien.

Farlige og betydelige feil
TÜV er et selskap som foretar sikkerhetsgodkjenninger av biler, og de testede kjøretøyene er i forskjellige årsklasser fra 2 til 13 år. Testerne går igjennom rundt 100 punkter på hver bil, og testen tilsvarer den vi i Norge kaller EU-kontroll eller periodisk kjøretøykontroll (PKK).
Resultatene i TÜV-rapporten for 2024 legger til grunn de viktigste punktene som har med sikkerhet, miljø og driftssikkerhet å gjøre. Det er ut ifra denne rapporten vi har plukket bilene med flest feil i de forskjellige årsklassene.

Raser: - De lyver jo bare
Samme som i Norge
Rapporten viser at totalt for alle bilene ryker 20,5 prosent i kontrollen på grunn av «farlige» eller «betydelige» feil.
Det finnes ingen tilsvarende rapport fra EU-kontrollene i Norge. NAF, som er den største uavhengige aktøren som driver med EU-kontroller med rundt 100 000 biler i året, rapporterer sine resultater til Statens vegvesen. De utarbeider imidlertid ikke en tilsvarende rapport.
Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, mener at den tyske rapporten viser mye av det samme som vi finner i den norske bilparken:

222 modeller tester
- I det store og hele er det nok de samme feilene som går igjen på de bilene som ruller på norske veier, som på de som er testet av TÜV. Bilene er like og kjørelengden er også omtrent den samme. Det kan være noe forskjell på grunn av forskjellig bruksmønster, ulik veikvalitet og salting, sier Sødal.

Ny trend: Kjører strømtomt
Du kan lese resultatene for alle de 222 modellene i de forskjellige årsklassene her. Vi har plukket ut de beste og dårligste bilene i de to nyeste årsklassene i rapporten.
Vi har bedt om en kommentar fra Tesla Norge om årsaken til det dårlige resultatet til Model 3, og hva de gjør overfor sine norske kunder rundt dette. Vi har foreløpig ikke fått svar.
Beste 2-3 år gamle biler
Plass | Modell | Feil (%) |
1 | VW Golf Sportsvan | 2,0 |
2 | Audi Q2 | 2,1 |
3 | Audi TT | 2,5 |
4 | Mercedes B-klasse | 2,6 |
4 | Mercedes GLC | 2,6 |
4 | VW e-Golf | 2,6 |
4 | VW T-Rock | 2,6 |
8 | Mitsubishi ASX | 2,9 |
9 | Toyota Rav4 | 2,9 |
Kilde: TÜV Report 2024.
Dårligste 2-3 år gamle biler
Plass | Modell | Feil (%) |
102 | Dacia Sandero | 8,8 |
103 | VW Sharan | 8,9 |
104 | Skoda Superb | 9,0 |
105 | Ford Galaxy | 9,1 |
105 | Skoda Scala | 9,1 |
107 | Dacia Dokker | 10,2 |
107 | Opel Grandland | 10,2 |
109 | Seat Alhambra | 10,3 |
110 | Dacia Logan | 11,4 |
111 | Tesla Model 3 | 14,7 |
Kilde: TÜV Report 2024.
Beste 4-5 år gamle biler
Plass | Modell | Feil (%) |
1 | VW Gold Sportsvan | 4,2 |
1 | VW T-Roc | 4,2 |
3 | VW T-Cross | 4,6 |
4 | Audi A6/A7 | 4,7 |
5 | Audi Q2 | 4,9 |
6 | VW e-Golf | 5,0 |
7 | Mercedes B-klasse | 5,3 |
7 | Skoda Karoq | 5,3 |
9 | VW Touareg | 5,4 |
10 | Audi A3 | 5,5 |
Kilde: TÜV Report 2024.
Dårligste 4-5 år gamle biler
Plass | Modell | Feil (%) |
108 | BMW 5/6 serie | 15,1 |
109 | Dacia Logan | 16,0 |
110 | BMW X1 | 16,4 |
111 | Dacia Dokker | 16,5 |
112 | Seat Alhambra | 17,3 |
113 | BMW 2 Active Tourer | 17,6 |
114 | VW Sharan | 17,7 |
115 | BMW X5/X6 | 17,9 |
Kilde: TÜV Report 2024.