Familietest: Tesla Model Y Long Range

Teslas beste

Det er ikke uten grunn at Tesla Model Y gikk rett i salgstoppen i Norge.

Tesla Model Y er kanskje ikke så sexy som Elon Musk vil ha det til, men den er meget praktisk for en småbarnsfamilie. Foto: Øystein B. Fossum
Tesla Model Y er kanskje ikke så sexy som Elon Musk vil ha det til, men den er meget praktisk for en småbarnsfamilie. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Sexy. Det er hva Tesla-gründer Elon Musk i anagrammet sier om de fire elbilene sine. Det er i alle fall der han legger lista for humor og uhøytidelighet, når det kommer til å navngi bilene selskapet har produsert.

Mange har fått det med seg nå, at Tesla-bilene sammen utgjør anagrammet S-E-X-Y: Først kom Model S og Model X, før Model 3 og Model Y har kommet for fullt i det siste. Og hva blir det? S3XY Hørte ikke! SEXY, blir det!

Men er Tesla virkelig sexy, nå som de fire første modellene er i havn? La oss komme tilbake til det.

Startet bra

Det har gått som de fleste spådde. «Billig-Teslaene» eller «Folke-Teslaene» Model 3 og Model Y har allerede solgt i bøtter og spann. Model Y, som tusenvis har ventet på lenge, markerte seg med et enormt «salg» første måned i september (selv om dette blant annet bunner i Teslas velkjente ketchup-effekt hver tredje måned).

Til gjengjeld ble det i oktober bare levert to lusne eksemplarer, mens Model Y foreløpig har glimret med sitt totalfravær på salgslistene hittil i november.

Så da er det bare å stålsette seg, før stappfulle båter ankommer havna i Drammen i desember.

MINIMALISTISK: Tesla Model Y har verken instrumenter eller head up-display bak rattet - kun en skjerm i midten av dashbordet. Foto: Øystein B. Fossum
MINIMALISTISK: Tesla Model Y har verken instrumenter eller head up-display bak rattet - kun en skjerm i midten av dashbordet. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

MYE plass!

Det første vi la merke til med familiebrillene på nesetippen, var all lagringsplassen i Tesla Model Y. Der Model 3 kommer til kort for mange familier - vil Model Y gjøre jobben for enda flere, i alle fall dem med ett eller to barn.

Bilen er lengre og bagasjerommet dypere (høyere). Ifølge Tesla selv rommer bagasjerommet bak hele 854 liter, mens frunken foran rommer 117 liter.

Om baksetene legges ned vil total lasteplass tilsvare 2158 liter, skal vi tro vår norske kontaktperson. Det oppleves i alle fall meget bra. Her er det god plass til barnevogn og kofferter - eventuelt sekker og bagger i rommet foran og det ekstra bagasjerommet under gulvet bak.

Og hurra for 40/20/40-deling av setene. De aller fleste i dette segmentet tilbyr kun 40/60-deling og kanskje ei skiluke, men her har Tesla hørt på det norske publikum. Med andre ord kan bilen bidra ganske greit når flyttelasset eller noe annet skal transporteres.

MYE PLASS: Bagasjerommet til Tesla tilbyr totalt 2158 liter, om vi teller med plassen i frunken foran og hullet under gulvet bak (med setene lagt ned). Foto: Øystein B. Fossum

Komfortabel

Videre er det naturligvis ikke bare bagasjen som får mer plass i Teslas nye familiebil. Det er også god plass til fire voksne i de ganske så komfortable setene.

Følgelig er det heller ikke noe problem med tre barn i baksetene, men heller ikke Model Y kommer seg unna den trange plassen for mellom det bakoverlente barnesetet og passasjersetet (eventuelt førersetet).

Dette er dog ikke av de verste vi har vært borti. Det blir dessuten et mindre problem, jo kortere personen foran er. Derfor anbefaler vi alltid folk om å teste plassen selv.

Isofix-festene i baksetene er ikke de vakreste, men viktigere er det at barnesetet var veldig enkelt å ta inn og ut fra festene.

BARNESETE: Det er trangt, men ikke trangest for barnesetet i Model Y. Heldigvis er det enkelt å ta setet inn og ut. Utsikten for barnet er det ingenting å si på, med panoramasoltaket - men det spørs om kanskje søvnen lar vente på seg? Foto: Øystein B. Fossum

Minimalistisk mangellapp

Ellers er det ikke mye i interiøret som skiller Model Y fra «basismodellen» Model 3. Her er alt minimalistisk løst, med et velkjent «nettbrett» sentrert, liggende midt i dashbordet.

Vi savner naturligvis instrumenter eller skjerm bak rattet eller kanskje et head up-display (HUD) i frontruta, men det finnes ikke her.

Teslas svar er å flytte den viktigste informasjonen, som fartsgrense-skilt og fart opp i venstre hjørnet av «iPaden» (så det kommer nærmest mulig den naturlige synsvinkelen). Dette kan være en vanesak, men er uansett ikke optimalt.

MINIMALISTISK: Det er ikke mye krimskrams i Tesla Model Y, men komforten er god. Foto: Øystein B. Fossum

Praktisk

Når det kommer til utseendet er det naturligvis veldig subjektivt hvordan man ser det - men en Tesla-fan vil nok uansett bli fornøyd. Generelt sett synes vi Tesla Model Y ser helt ok ut, selv om det ikke er den vakreste elbilen på markedet i dag.

Her har vi en familiebil som leverer på det viktigste. Fasongen bidrar nemlig til den gode plassen. Model Y har vokst seks centimeter i lengden, fire centimeter i bredden og 18 centimeter i høyden, sammenlignet med Model 3.

Bakkeklaringen er på 16,7 centimeter.

På samme måte som hos «lillebror» har Tesla gått for innfellbare dørhåndtak og digitalt nøkkelhull i b-stolpen.

VOKSER: Tesla Model Y har vokst betraktelig, sammenlignet med «lillebror» Model 3. Foto: Øystein B. Fossum

Motor og kjøreopplevelse

Som på mange elbiler - og alle Tesla-er - er det mer enn nok krefter i Model Y Long Range. Null til hundre kilometer i timen går unna på fem sekunder. Med andre ord er det mer enn nok akselerasjon til å komme seg innpå trafikkerte veier eller foreta trygge forbikjøringer.

Toppfarten på 217 kilometer i timen er naturligvis også mer enn nok til å ferdes på norske og internasjonale veier, uten at du noen gang vil savne å kunne skvise ut noen sekunder til på speedometeret.

Bilen er komfortabel å ratte, selv om kjøreopplevelsen ikke er meget inspirerende. En vesentlig slappere bensinmotor, kan likevel oppleves morsommere.

Totalt 462 bruttohester fra de to elmotorene sørger for at bilen slettes ikke skylder krefter. Støynivået i elbilen oppleves som midt på treet, mens musikkanlegget oppleves som overraskende bra og bidrar til at turen blir kjekkere.

PASS PÅ: Så farlig kan det være, selv om lampa for dekktrykk bare lyser gult - det fikk Dinside erfare ute på test med Tesla Model 3. PS: Dekket i filmen har ikke vært reparert tidligere - Det er lyddempende skum som vises. Klipp: Ingebjørg Iversen. Video: Maria Bergrud Fossum Vis mer

Mye inkludert

Model Y kommer med en god del utstyr i Norge. Vi kan blant annet nevne elektrisk firehjulstrekk, oppgradert interiør og lydsystem, panorama glasstak, adaptiv cruisekontroll og 19 tommers Induction-hjul som standard.

Bilen er godkjent for å dra tilhenger på opptil 1600 kilo, men hengerfeste er ekstrautstyr til 10 000 kroner - og fortsatt ikke klart for det norske markedet. I denne sammenheng kan vi også nevne at bilen kan bære 75 kilo på taket, noe som kan komme godt med for en familie på tur.

En detalj vi ikke alltid får testet på bilene vi har inne er ryggekameraene. Selv om teknikken stort sett er bra på Tesla Model Y merket vi oss at ryggekameraet raskt ble skittent, da været ikke stod oss like bi.

Tesla Model Y Long Range

Motor2 x elektrisk
Effekt:462 hk
Dreiemoment:527 Nm.
Drivhjul:4
Akselerasjon (0-100 km/t):5 sek
Toppfart:217 km/t
Batteritype:Litium-ion
Batterikapasitet:76 kWt netto
Ombordlader (AC):11 kW
Hurtiglading (DC):250 kW
Ladestandard:DCC
Rekkevidde (WLTP)507 km
Mål (l/b/h):4750 x 1920 x 1624 mm
Akselavstand (mm):2890
Bakkeklaring (mm):164
Dekkdimensjon:255/45 R20
Bagasjerom:max 2158 liter
Hengervekt:1.600 kg.
Taklast:75 kg
Pris fra kr.:549.142 (inkl omkost.)
Pris testbil:577.642 (inkl omkost.)

Best på lading og rekkevidde

At vi venter til langt nedi artikkelen med å nevne rekkevidde og lading, vitner om at utviklingen har kommet langt. Tesla Model Y Long Range har en oppgitt WLTP-rekkevidde på 507 kilometer.

Det er tilfredsstillende for de fleste som skal på lengre turer. Spesielt når bilen kan hurtiglade med en fart på 250 kW på Teslas eget ladenettverk.

At bilens infotainment selv gir alternativer og anbefalinger om hvor på veien du skal stoppe å lade gjør det hele dessuten veldig intuitivt og enkelt å kjøre Tesla. Sånn er det bare.

Konkurranse

Det er ingen tvil om hva som er det mest fornuftige valget hos Tesla, om man skal velge mellom Long Range og Performance. Her trumfer fortsatt rekkevidden kraften.

Internt er det nok også Model Y som er amerikanernes sterkeste familiekort - i alle fall for dem som vil spare noen hundretusener.

Men ellers på markedet begynner konkurransen å tette seg til, med elektriske alternativer fra flere konkurrenter allerede klare på markedet. Ford Mustang Mach-e, Kia EV6 (på vei), Ioniq 5, Volvo XC40, BMW iX3, Mercedes-Benz EQA, BYD Tang og Volkswagen-trillingene VW ID. 4, Skoda Enyaq IV og Audi Q4 e-tron er her allerede.

Testresultat

Tesla Model Y Long Range

Model Y Long Range er det beste og mest folkelige Tesla har vartet opp med til nå.

Plass og komfort
Mye utstyr inkludert
Ladenettverk

Mangler instrumenter bak rattet
Lav lastekapasitet i kilo
Ikke veldig inspirerende å ratte

Konklusjon

Men som nevnt er Tesla i en særstilling når det kommer til ladenettverket. Og for en familie er det ikke til å komme unna den gode lastekapasiteten i Model Y.

Og bilen er så veldig sexy er en annen ting. Vi ville nok sett helt andre steder om det var sexappeal som stod i førersetet når vi valgte bil.

Selv om Tesla kommer relativt sent til festen i det elektriske SUV-markedet under Model X-segmentet er dette likevel en bil som appellerer veldig sterkt.

Model Y Long Range er det beste og mest folkelige Tesla har vartet opp med til nå.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer