

Euro NCAP (European New Car Assessment Programme), er en uavhengig organisasjon som siden 1997 har testet sikkerhetsnivået på biler som selges i Europa.
Frontkollisjonstesten
Frontkollisjonstesten foretas i 64 kilometer i timen, og 40 prosent av bilens front siktes inn i en deformerbar barriere - en såkalt offset-crash. Bilene får poeng etter hvor godt passasjerene beskyttes under kollisjonen. Maksimal oppnåelig poengsum er 16 poeng, laveste poengsum er 0 poeng.
Sidekollisjonstesten
Sidekollisjonstesten foregår ved at en 150 centimeter bred rambukk kjøres inn i bilens side i en fart av 50 kilometer i timen. Bilene får poeng etter hvor godt forsetepassasjerene beskyttes under kollisjonen. Maksimal oppnåelig poengsum er 16 poeng, laveste poengsum er 0 poeng.
Stolpetesten
I tillegg gjennomføres en stolpetest, der bilen blir slynges sideveis mot en jernstolpe i en fart av 29 kilometer i timen. Bilene får poeng etter hvor godt de beskytter føreren. Maksimal oppnåelig poengsum er 2 poeng, laveste poengsum er 0 poeng.
Sammenlagtresultater

Sammenlagtresultatene er basert på hvordan bilene gjorde det i både front-, sidekollisjon- og stolpetesten. Maksimal oppnåelig poengsum for disse testene er 34 poeng - 16 for frontkollisjonstesten, 16 for sidekollisjonstesten og 2 for stolpetesten.
Setebelte-påminnere
I tillegg kan bilene (fra 2002) oppnå poeng for visse typer setebelte-påminnere. Det er ikke alle typer påminnere som gir poeng. Blant annet kreves det at systemet skal gi både visuelle og akustiske signaler. Euro NCAP tildeler inntil 3 poeng for setebelte-påminnere - 1 poeng for førersetet, 1 poeng for passasjersetet og 1 poeng for baksetene.
Stjernene

Maksimal oppnåelig poengsum er 37 poeng, laveste poengsum er 0 poeng. Det er mulig å oppnå inntil 5 stjerner, som tildeles etter følgende skala:
Fordi det sammenlagt kun kan oppnås 32 poeng på front- og sidekollisjonstesten, er det ikke mulig å oppnå 5 stjerner uten å:
a) Oppnå minimum 1 poeng i stolpetesten
b) Oppnå minimum 1 poeng for setebelte-påminnere
Tilleggskrav

Fra og med juni 2003 innførte Euro NCAP nok en regelendring. Men i motsetning til beltepåminner-regelen, som gjorde det lettere å få 5 stjerner, er den nye regelen skjerpende. Det nye tilleggskravet innebærer nemlig et minimumskrav i både front- og sidekollisjonstesten.