TEST- OG POENGKRITERIER

Euro NCAPs kollisjonstester er svært grundige og omfatter tre forskjellige situasjoner - en frontkollisjonstest, en sidekollisjonstest, en stolpetest.

Publisert
Sist oppdatert

Euro NCAP (European New Car Assessment Programme), er en uavhengig organisasjon som siden 1997 har testet sikkerhetsnivået på biler som selges i Europa.

Frontkollisjonstesten

Frontkollisjonstesten foretas i 64 kilometer i timen, og 40 prosent av bilens front siktes inn i en deformerbar barriere - en såkalt offset-crash. Bilene får poeng etter hvor godt passasjerene beskyttes under kollisjonen. Maksimal oppnåelig poengsum er 16 poeng, laveste poengsum er 0 poeng.

Sidekollisjonstesten

Sidekollisjonstesten foregår ved at en 150 centimeter bred rambukk kjøres inn i bilens side i en fart av 50 kilometer i timen. Bilene får poeng etter hvor godt forsetepassasjerene beskyttes under kollisjonen. Maksimal oppnåelig poengsum er 16 poeng, laveste poengsum er 0 poeng.

Stolpetesten

I tillegg gjennomføres en stolpetest, der bilen blir slynges sideveis mot en jernstolpe i en fart av 29 kilometer i timen. Bilene får poeng etter hvor godt de beskytter føreren. Maksimal oppnåelig poengsum er 2 poeng, laveste poengsum er 0 poeng.

Sammenlagtresultater

Sammenlagtresultatene er basert på hvordan bilene gjorde det i både front-, sidekollisjon- og stolpetesten. Maksimal oppnåelig poengsum for disse testene er 34 poeng - 16 for frontkollisjonstesten, 16 for sidekollisjonstesten og 2 for stolpetesten.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer