VW ID.Buzz testet

TEST: Årets kuleste elbil

Endelig en elbil som har god plass til en familie på fem. I tillegg er den superkul og har bra rekkevidde.

VI TESTET: Du trenger ikke være en hippie for å falle for nye VW ID.Buzz. Den vinner på god plass, gode kjøreegenskaper og velprøvd, elektrisk teknologi. Video: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er flere år siden Volkswagen viste fram den første konseptbilen der designerne tydelig hadde latt seg inspirere av fabrikkens «hippiebuss» fra 1950 og 60-tallet. Vanligvis er det lite som er igjen av det kule designet i bilfabrikkenes designstudier når modellen er klar for produksjon. Denne gangen har det altså skjedd. Produksjonsutgaven av VW ID.Buzz er nesten helt lik den første designstudien.

De første bilene er på vei ut til forhandlere over hele Norge nå. De vil garantert vekke stor oppmerksomhet på grunn av utseendet. Men ID.Buzz er mye mer enn et stil-ikon.

Svært praktisk

For det første er den super-praktisk. To store, elektriske skyvedører gjør atkomsten til de tre baksetene svært enkel. Her sitter barna høyt, med god oversikt over alt som skjer i trafikken rundt. Takhøyden og beinplassen er svært god og dette en kanskje den enkleste bilen noensinne å sette inn barneseter i. Og ikke minst å få barna inn og ut av setene.

SUPER-MODERNE: Mens det utvendige designet minner om 60-tallets hippiebuss, er interiøret svært moderne. Foto: Rune Korsvoll
SUPER-MODERNE: Mens det utvendige designet minner om 60-tallets hippiebuss, er interiøret svært moderne. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Når vi åpner den store, elektriske bakluka, åpenbarer det seg et bagasjerom på over 1100 liter. Til sammenlikning har VW ID.4 et bagasjerom på 543 liter. Her er det med andre ord svært god plass til det en barnefamilie trenger å ha med seg.

Vintertest

Teknisk sett er ID.Buzz bygget på den samme plattformen og med mye av den samme teknologien som VW ID.4. Det betyr at den har et batteri på 77 kWt, en elektrisk motor på 204 hestekrefter og bakhjulsdrift. Rekkevidda, som oppgis til 42 mil, er god nok for de fleste.

Da vi testet ID.4 under tøffe vinterforhold i januar, fikk den terningkast 5 og skryt for å klare å opprettholde god rekkevidde i kulde. I tillegg fikk den pluss for bra kjøreegenskaper på vinterveier. Siden ID.Buzz er bygget med samme teknologi, er det grunn til å tro at disse positive sidene også vil gjelde den.

STORE SKYVEDØRER: To store, elektriske skyvedører gjør adkomsten til de romslige baksetene svært enkel. Barne sitter høyt her og har super utsikt. Foto: Rune Korsvoll
STORE SKYVEDØRER: To store, elektriske skyvedører gjør adkomsten til de romslige baksetene svært enkel. Barne sitter høyt her og har super utsikt. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Bilen kan hurtiglades med opptil 135 kW. I vintertesten avslørte ID.4 imidlertid at ladingen i kulde gikk tregere enn hos de fleste konkurrentene. Om VW har utbedret dette nå, vet vi ikke.

Gode kjøreegenskaper

Så langt har vi kjørt ID.Buzz på godt sommerføre på danske veier. Der viser den at motoren på 204 hester er sterk nok til å gi bra akselerasjoner og en lettkjørt følelse. Stabiliteten i kjappe, kritiske manøver er overraskende god, ikke minst takket være et godt elektronisk stabiliseringssystem og en batteripakke som ligger i bunnen av bilen.

Den innvendige støyen, som vi ofte har erfart at er en del høyere i denne type biler, er overraskende lav. Om den er like lav på norsk, piggslitt asfalt, gjenstår å høre.

Moderne interiør

Fjæringskomforten er god i de fleste situasjonene, men litt stump i smådumper. Dette er ganske vanlig for tunge, elektriske biler. ID.Buzz veier tross alt rundt 2,5 tonn, fører inkludert.

ENORMT: Bagasjerommet er på over 1100 liter. Det er dobbelt så stort som i VW ID.4 og er en drøm for familier med barn. Foto: Rune Korsvoll
ENORMT: Bagasjerommet er på over 1100 liter. Det er dobbelt så stort som i VW ID.4 og er en drøm for familier med barn. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Om det utvendige designet kan minne om bussen fra 60-tallet, så er det helt annerledes når vi kommer på plass bak rattet. Her er alt svært moderne. Interiøret preget av to skjermer som er ganske lettleste og enkle i bruk.

Litt uvant

Det mest uvante er at gir-velgeren, som normalt sitter et sted til høyre for rattet, er flyttet til venstre side. Plassfølelsen er svært god og oversikten til alt som skjer i trafikken rundt bilen er god. Førersetet passer oss også godt.

Rimeligste utgave av ID. Buzz koster 494 400 kroner. Med vinterhjul inkludert drar den seg så vidt over 500 000 kroner. Det er liten tvil om at du får mye bil for pengene dersom du har behovet for den plassen som bilen tilbyr.

IKKE SÅ LANG: ID.Buzz er bare 13 centimeter lengre enn VW ID.4. Den ekstra høyden bidrar imidlertid til at plassen innvendig er svært god for en barnefamilie. Foto: Rune Korsvoll
IKKE SÅ LANG: ID.Buzz er bare 13 centimeter lengre enn VW ID.4. Den ekstra høyden bidrar imidlertid til at plassen innvendig er svært god for en barnefamilie. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Kommer med firehjulstrekk

Om ID.Buzz blir en salgssuksess? Det bør den bli, men dette er en type flerbruksbil som var populære blant norske bilkjøpere for 20 år siden. I dag er det SUV-er som gjelder for de fleste som kjøper seg ny bil. Det kan jo hjelpe litt når ID.Buzz etter alle solemerker kommer med firehjulstrekk om ikke altfor lenge. En lengre utgave med sju seter skal også være på trappene, og et batteri på 100 kWt er klart.

Så langt et etterspørselen såpass stor at du må regne med å vente til godt ut i neste år for å få en bil dersom du ikke allerede har bestilt en.

Tekniske data Volkswagen ID.Buzz

Lengde/bredde/høyde cm471/1985/1937
Egenvekt kg2416
Nyttelast kg509
Tilhengervekt kg1000
Motor kW/HK150 /204
Aks 0-100 km/t sek.10,2
Toppfart km/t145
Batteri kWt74
Rekkevidde km418
Oppgitt forbruk kW/t mil2,08
Maks. ladehastighet kW135
Bagasjerom lit.1121
DrivhjulBak

Kilde: Kjøretøydata - Opplysningsrådet for veitrafikken

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer