TEST: Årets sensasjon i Golf-klassen - Kia cee'd

Kias slagord er "The Power to surprise". Og dagens test ender med en konklusjon som nok vil overraske mange.

Publisert
Sist oppdatert

Vi visste allerede at Kia har fått til et bra produkt med nye cee'd - den første bilen som kan skilte med hele syv års garanti. For å finne ut hvor bra den faktisk er har vi først testet den velutstyrte 1,4 EXE-versjonen med 105 hestekrefter.

Ikke redd for konkurranse

Det begynte å ane oss allerede under lanseringen, og våre anelser ble forsterket i anledning presentasjonen av de forskjellige versjonene av Kia cee'd i Norge nylig - dette er en meget seriøs utfordrer i kompaktklassen, som inntil nylig har vært dominert av VW Golf, Toyota Corolla, Peugeot 307, Ford Focus og Opel Astra. Men kan en koreaner (riktignok utviklet og produsert i Europa), og i dette tilfellet etterfølgeren til den forglemmelige Kia Cerato, være et bedre kjøp enn disse sterke aktørene? Vel, vi skal forsøke å svare på spørsmålet gjennom denne testen. Vi ville også holde den opp mot biler som ikke er blant bestselgerne, men som vi anser å være blant de beste i klassen - Honda Civic og Mazda 3.

Glem Shuma og Cerato

På kort tid har Kia gjort seg ferdig med to forsøk i denne klassen (forgjengeren, Cerato, kom i 2004!), og har med cee'd mer eller mindre annonsert at "nå er vi klare!" På intet tidspunkt har produsenten annonsert cee'd som "Ceratos etterfølger". Dette er noe helt nytt fra Kia - en bil som er både utviklet og produsert i Europa (fabrikken ligger i Slovakia), og helt i henhold til en grundig analyse av europeiske bilkunders ønsker og behov. For alt om bilens bakgrunn og litt om andre versjoner henviser vi til vår lanseringsartikkel fra desember i fjor (lenke i konklusjonskapitelet).

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer