TEST: Audi A4 1.9 TDI multitronic

Eneste automatgiralternativ i A4 med 1,9-liters dieselmotor er en trinnløs variant som sørger for samme forbruk som med manuell girkasse.

Publisert
Sist oppdatert

Audi A4 opererer som et litt eksklusivt alternativ i mellomklassen. Selv stasjonsvognutgaven er relativt liten, slår mange konkurrenter A4 på øvelsen plass kontra pris. Kjøreegenskaper og komfort er A4s styrke, kombinert med en følelse av eksklusivitet i materialvalg og design.

Dyr girløsning

Denne gangen har vi vært ute for å teste kombinasjonen dieselmotor og trinnløs girkasse i A4. Multitronic-girkassen sørger for at prisen øker med over 23.000 kroner, men med på kjøpet får du en variant av den 130-hester sterke 1,9-TDI-motoren med et solid dreiemoment.

Sport i annen

I utgangspunktet er A4 en velkjørende, komfortabel og relativt sportslig bil. Vår testbil var i tillegg utstyrt med en S-line-pakke som består av sportsunderstell og 2-tommer større felger. Det fjerner mye av komforten, og som vi har skrevet tidligere bør du tenke deg nøye om før du krysser av for S-line-pakken. Det er helt klart en vanesak å kjøre rundt med en trinnløs automatgirkasse. Fordelene i form av forbruk og akselerasjon er klare, men noen ulemper dukker opp med Multritronic-girkassen koblet til en dieselmotor. Det kan du lese mer om her.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer