TEST: Audi A4 Avant multitronic

Audis Avant er ment å skille seg ut i forhold til vanlige stasjonsvogner, det gjør den ikke. Det som skiller mest er den høye komforten.

Publisert
Sist oppdatert

A4 stasjonsvogn er praktisk, men den er ikke spesielt stor. Blant annet befinner mye av plassen i bagasjerommet seg under gulvet. Og baksetet er langt fra romslig.

Heldig

Audi A4 avant er etter vår mening en av de mest vellykkede stasjonsvognmodeller på markedet. Audi har truffet blink ved å lage en stasjonsvogn som i seg selv har preg utover det å være en praktisk løsning basert på en sedan.

Faktisk synes vi at stasjonsvognen er hakket tøffere enn sedanen – spesielt gir knekken i bakluken et særpreg. Dessuten virker designen svært helhetlig.

Illusjon

Testbilen var utstyrt med Audis trinnløse automatgir – Multitronic. I praksis oppleves den trinnløse girkassen som et automatgir med mulighet for manuelle girskift. Trinnene er programmert for å gi en følelse av skift. For girkassen og effektivitetens skyld kunne trinnene også gjerne vært droppet.

I bruk er den trinnløse girkassen bra. Turtallet holder seg på et fornuftig nivå, det vil si dønn på effektmaksimum hvis du ber om det ved å plante gasspedalen i bunnen, eller på et behagelig og driftsøkonomisk nivå i marsjfart på landeveien.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer