Dieselfikseringen blant en del bilentusisater er sterk, og det kan vi godt forstå. Vi liker også de sterke dieselmotorene med de enorme kreftene og det lave forbruket. Prismessig er det heller ikke mange argumenter for å kjøpe bensinmotor, siden en A6 3.2 Quattro faktisk koster mer enn en A6 3.0 TDI Quattro. Det må bli personlig smak og hvilken karakter man vil ha på kjøreopplevelsen som må være avgjørende for om man kjøper A6 med diesel og bensin.
Mer sportslig
A6 med bensinmotor er mer sportslig enn dieselvarianten. Lydbildet, gassrespons og turtallsvilliget er noe av det som gjør at en A6 3.2 hevder seg mot 3.0 TDI. På papiret klarer en 3.2 0 til 100 på 7,1 sekunder og toppfarten er begrenset til 250 kilometer i timen. 3.0 TDI ligger på 7,3 sekunder og toppfarten er 243 kilometer i timen. Så kommer vi til det punktet hvor dieselbilen punkterer kampen fullstendig. 3.0 TDI går nesten i ringer rundt bensinmodellen i fleksibilitet. For eksmpel i øvelsen 80 til 120 er dieselbilen fullstendig overlegen.
Vi kjører mange dieselbiler, men det er også svært behagelig å kjøre en skikkelig bensinmaskin i blant. Noen er jo også regelrett dieselhatere. For dere er denne bilen et funn. Mer om motor og kjøreegenskaper finner du på denne lenken.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger