I Norge er dieselfokuseringen i ferd med å skygge fullstendig over for store brølende bensinmotorer. Det er ikke så rart heller siden dieselmotorene gir en enorm effekt i forhold til det de utløser i avgifter. Dagens testbil med 4,2-liters slagvolum og 335 hestekrefter scorer nærmest "full pott" i avgiftssytemet, og denne vanvittig humørsprederen av en bil koster da også fra 1.043.000 kroner. Med noe ekstrautstyr som vi hadde på testbilen kom prisen opp i snaue 1,2 millioner.
Sportslig
Til tross for bilens tyngde og størrelse er dette en kvikk og lettbeint bil. 0 til 100 klarer den på lave 6,1 sekunder og den føles også betydelig sprekere enn en V6-modell. Det er faktisk en enorm forskjell. Både bunndrag og toppeffekt havner i en helt annen klasse når du beveger deg fra V6 til V8. Akkurat nå kjører vi en A8 4.0 Tdi, som du kan lese om på Dinside Motor om ikke altfor lenge, og det er det samme der. I forhold til en sekser er kreftene formidable. Med andre ord V8-modellene er ikke enormt kostbare biler som går litt bedre enn en V6-er, det er enormt kostbare biler som går mye bedre enn sine sekssylindrete modellsøsken.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger