TEST: Audi Allroad: Teknisk seier i terrenget

Kompromisser er bilprodusentenes evige mareritt. For biler som er beregnet for terrengbruk, står kompromisset mellom kjøreegenskaper på vanlig vei og i terreng som den vanskeligste å overkomme.

Publisert

En bil med svært gode kjøreegenskaper på vei nærmer seg racerbilen. Den skal ha så lavt tyngdepunkt som mulig og relativt stiv avfjæring.

Den ultimate terrengbilen har derimot høy bakkeklaring og ditto tyngdepunkt, en klar fordel når man skal forsere større dumper og ujevnheter utenfor allfarvei. På motorveien blir en slik bil sjanseløs.

Men hvem kjører i terrenget?

Om man ser på den vanlige bilbrukeren, er det svært få som noensinne kommer til å kjøre i terrenget. De fleste kommer sjelden eller aldri utenfor en lurvete setervei, men selv på en slik vei kan en god asfaltbil få problemer.

Audi har tatt tak i denne problemstillingen, ikke minst fordi svært mange ønsker en terrengbil om ikke annet fordi den ser barsk ut og har en innebygd mulighet for terrengbruk.

Fra 14 til 21 centimeter

Audi løste problemet ved å utstyre en A6 med variabel luftfjæring, der bilens bakkeklaring kan reguleres i 4 ulike nivåer mellom 14,2 og 20,8 centimeters bakkeklaring. På sitt høyeste er det bedre bakkeklaring enn konkurrenter som Subaru Legacy Outback og Volvo V70 XC, og på sitt laveste på nivå med en standard A6.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer