TEST: Audi TT 3.2

Audi har utstyrt designbilen TT med en den største motoren som er mulig å få ned under panseret. Siden bilen kom på markedet i 1998 har den rukket å gå gjennom en skikkelig skandale samt fått mange lovord om et dristig utseende.

Publisert
Sist oppdatert
TEST: Audi TT 3.2


Det ble en minst like treg oppstart for Audi TT som det ble for Mercedes A-klasse. Som de fleste husker tålte ikke A-klassen elgtesten og TT tålte ikke høy fart så veldig bra. A-klassen veltet og TT'er på tyske motorveier gikk i autovernet en etter en. Begge bilen ble fikset med modifisert understell og elektronisk stabilitetsprogram (ESP). TT fikk også en liten vinge på bagasjeluken.

Dalende salg

Det startet friskt med salg på slutten av 1998 med 95 biler. 1999 ble første hele salgsår og endte med et salgt på 251 biler. Etter det gikk det nedover til 84 biler i 2000, 31 biler i 2001, 14 biler i 2002 og 8 i 2003. Hittil i år har ingen kjøpt ny TT. Det er tydelig at gnisten er slukket og at interessen for bilen er på vikende front. Dette er normalt på denne typen biler.

Bedre

Selv om salget går ned har TT, i løpet av sin foreløpige eksistens på seks år, aldri vært bedre enn den er nå. Selvfølgelig gjør den sterke motoren dette til en tøff bil, men også kjøregenskaper og firehjulsdrift har blitt betydelig pusset opp. Nå merker du for eksempel ikke at bakhjulene kobler av og på. Det skjer lynrask og lydløst.

Testbilen var utstyrt med en gul Vegvesenfarge og vekket endel oppsikt, men dessverre/heldigvis, alt ettersom hvordan man ser det, ikke på langt nær så mye som for noen år siden. Hele testen av TT 3.2 finner du her.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer