TEST: Audi TTS - den råeste

Audi TTS er den klart heftigste TT-varianten hittil. Den er svært rask og rimelig sportslig, men det siste lille mangler…

Publisert
Sist oppdatert

Mange vil kanskje bli overrasket over at TTS ikke er den TTen med størst motor. TTS har bare en firesylindret 2,0-liter, men til gjengjeld masser av turbokraft og hele 272 hestekrefter og 350 newtonmeter. TT finnes som kjent også med en sekssylindret 3,2-liter, men denne har mer beskjedne 250 hester og 320 newtonmeter.

Det er altså ikke all verdens som skiller når det gjelder krefter, men TTS er i tillegg 15 kilo lettere og gjør 0-100 på raske 5,2 sekunder, et halvt sekund kjappere enn 3,2-literen.

Nesten 800.000 kroner

Prisen er 787.000 kroner, 50.000 kroner mer enn den litt tregere storebroren. Minst like betydningsfull er imidlertid forskjellen i forbruk. TTS bruker relativt lave 0,79 liter per mil mot V6erens 0,94 liter. Alle tall i denne artikkelen er med dobbelkløtsjkassen S-tronic og firehjulsdrift, hvorav sistnevnte er standard.

Den sportsligste

En ytterligere forskjell er at 3,2-literen er ment å være GT-bilen i TT-sortimentet, mens TTS skal være sportsbilen. Det betyr at det meste er mer innrettet i sportslig retning. Det gjelder også kjøreopplevelsen. Vi begynner med motoren.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer