Q7 var Audis første SUV da den kom i 2006. Den er imidlertid både stor og for dyr for de aller fleste. Nå prøver man seg i klassen under, hvor BMW X3 og Land Rover Freelander har fått råde grunnen alene i flere år.
Q5 ble lansert i sommer og vi lagde da en utfyllende sak hvor vi gjennomgikk en rekke sider ved bilen, deriblant flere av motoralternativene. Her vil vi konsentrere oss om den minste dieselmotoren. For en bredere omtale henviser vi deg til lanseringssaken.
Lavere vekt og forbruk
Q5 måler 463 centimeter i lengden og bygger i stor grad på teknikk fra A4 og A5. Dette gir en betydelig lavere egenvekt enn i storebrors Q7s tilfelle. Dermed kan man putte inn mindre motorer og både forbruk og priser synker drastisk. Det har resultert i at Q5 i dag begynner på 504.000 kroner. Da får du en 2,0-liters dieselmotor på 170 hester og 350 newtonmeter, samt en sekssteget manuell girkasse. Det er altså denne varianten vi har kjørt.
Minste motor sterk nok
Vi kan med en gang slå fast at denne motoren holder med god margin. 0-100 går på 9,5 sekunder og bilen oppleves både sprek og sterk i alle aktuelle norske hastigheter. Samtidig er forbruket holdt nede på et relativt sett fornuftig nivå. 0,67 liter per mil og 175 gram CO2 er nøkkeltallene.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger