Få nye biler har vært så mye omtalt før sin fødsel som nye XC90. Det vises også på ordreinngangen, for det er snart 2.000 kunder som har bestilt bilen, noe som er høye tall på en bil i denne prisklassen.
Leveransene har allerede startet, og i skrivende stund er 740 biler allerede registrert.,
Volvo i Norge har med andre ord omsatt XC90 for en milliard kroner på denne modellen alene, og det før den ladbare T8-modellen engang har dukket opp.
OFFENTLIG: Her blir nye XC90 vist første gang
Og som kjent har Volvo XC90 først stukket av med tittelen lesernes favoritt, og også blitt kåret til årets bil av motorredaksjonen i Dagbladet, DinSide og Autofil.
Her er vår dom over nye XC90.
Ingen rimelig bil
For å svare på de enkle spørsmålene først: Prisene starter på 781.000 kroner, og da får du en D5 dieselmotor under panseret. Den rimeligere D4 kommer først på slutten av året, og starter på 731.000.
I Norge vil XC90 kun selges som 7-seter, og alle vil ha firehjulsdrift. Med andre ord, det finnes ingen billig inngang til en XC90.
Vel, du kan riktignok spare 4.900 kroner på å spesialbestille bilen uten tredje seterad, men det er neppe å anbefale: De pengene vil du tape mange ganger den dagen du skal selge bilen igjen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger