Test av Focus 2.0 Tdci

Kjøreegenskapene er der fortsatt og med denne motoren går det også fort fremover. Kreftene er tilstede over hele registeret og svinger er fortsatt gøy. Focus blir også den største bilen i klassen.

Publisert
Sist oppdatert

Ford mener ikke at Focus kun skal være sportslig. Det er i høyeste grad også et alternativ for de som trenger plass. Focus har mye plass til å være en kompaktklassebil og scorer bra her i forhold til konkurrentene. Den nye Focus er 9,3 centimeter lengre enn Opel Astra og 13,8 centimeter lengre enn VW Golf. Det merker man også innvendig. Til tross for det buede taket kan man også sitte bak. Kompaktklassebiler med store motorer kan være ett godt alternativ for de som ikke trenger plassen i en mellomklassebil. I Focus Ghia får man også komfort, mye utstyr og gode kjøreegenskaper.

Kraftig motor

Motoren kjenner vi fra flere biler. Den sitter for eksempel i både Peugeot 307, Volvo V50/S40 og i Ford Focus C-Max. Dette er en toliters dieselmotor med 136 hestekrefter og 320 newtonmeter. Over kortere perioder leverer den hele 340 newtonmeter. Dette tilsammen gir Focus gode ytelser og 0 til 100 klarer den på 9,3 sekunder. Fleksibiliteten er imponerende og sportslig kjøring er moro. Du velger deg et gir, for eksempel tredje, og lar det stå til. Motoren trekker fra 1.500 omdreininger, til tross for at dreiemomentet ikke når toppunktet før på 2.000, og leverer skikkelig akselerasjon helt til over 4.000. Dette er med andre ord en fleksibel motor i tillegg til at den er sterk.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.