Colt kommer egentlig med fem motorer, men bare fire av dem finner veien til Norge. Den lille diselmotoren har importøren valgt å kutte ut. Hvis man er på jakt etter dieselmotor er det en tresylindret variant med 95 hestekrefter som er tilgjengelig. Testbilen har bensinmotor og befinner seg midt på treet med 95 hestekrefter. Det finnes også en 75 hesters og en 109 hesters variant.
Sprek
Motoren er sprek og turtallsvillig. Den yter 95 hestekrefter ved 6.000 omdreininger og 125 newtonmeter ved 4.000. Motoren er arbeidsom og trekker hardt og fint helt til rødmerkingen. Bortsett fra 1,3-literen som sitter i Mazda RX-8, er nok dette den sprekeste 1,3-literen vi har kjørt. Den har nok krefter til alle oppaver en slik bil er skapt for, og en og annen forbikjøring kan også gjøres på en enkel måte. På motorvei og landevei ligger den stødig og fint på veien, og den er retningstabil og lettkjørt.
Bykjøring er også greit selv om du ikke ser fronten på bilen. Baken er lurt utformet, bakruten går rett ned og bilen stopper der. Den manuelle girkassen passer fint til bilen og vi ville ikke valgt den automatiske kassen. Det er ikke en skikkelig automatkasse, men en selvgirende manuell kasse. Den er treg og jobber ikke spesielt imponerende. Styr unna så sant du ikke har fullstendig kløtsjpedalallergi.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger