Test av Volvo V40 CC T4: Nesten for tøff

Denne Volvoen er sportsligere enn man skulle trodd.

SKOGENS KONGE: Hvertfall om du holder deg på brøytet vei. Foto:  RUNE M. NESHEIM
SKOGENS KONGE: Hvertfall om du holder deg på brøytet vei. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Vi har tidligere testet Volvo V40, både i vanlig utgave og i CC-versjon, men aldri med nest sterkeste alternativ, den femsylindrede toliteren på 180 hk i kombinasjon med firehjulstrekk.

Les ALT om de forskjellige V40-modellene her.

Volvo V40 er en av de bilene som er vanskelig å sette i bås.

De som vurderer bilen, myser nok samtidig på biler i Golfklassen, eller små stasjonsvogner som Audi A3 Sportback, Lexus CT200 og BMW 1-serie også.

Men Volvo har gjort noe ingen av de andre konkurrentene i samme segment har gjort… ennå. De tilbyr den i utstyrsvarianten CC også.

CC står for Cross Country på Volvo-språket, men ikke i betydningen XC som også står for Cross Country. CC er racingski-varianten for preppede løyper, mens XC er fjellski og lærstøvler for løssnø.

På med fjellutstyret

Vi velger å kalle CC for en utstyrsvariant, for endringene mot vanlig V40 er minimale og koster bare 15 000 kroner ekstra. Volvo følger alle andre når de setter fjellsko og allværsjakker på bilene og kaller dem noe terreng-aktig. Vi snakker om kule plastdetaljer, skliplater i plast uten annen funksjon å se barske ut, større og kraftigere hjul, og i dette tilfellet også downhill assistent, som fører deg trygt ned bratte skråninger.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.