Test av VW Passat - norgesfavoritten

Passat er mest kjent som en folkelig stasjonsvogn. Men med firehjulsdrift, automatgir og sterk motor nærmer man seg premiumklassen.

Test av VW Passat - norgesfavoritten
Publisert
Sist oppdatert

Passat er ikke blant de nyeste bilene i klassen lenger, men rent salgsmessig holder den fortsatt koken. Til og med november i år var den Norges fjerde mest solgte bil. En ny versjon er ventet en gang i løpet av neste år, men fortsatt spiller dagens modell en viktig rolle i mellomklassen.

Ny variant

Passat har vi testet mange ganger, men denne varianten er ny. Til nå har man måttet velge mellom automatgir og firehjulsdrift, sett bort i fra utskuddet R36 med 300 hester. Nå er begge deler på plass i en og samme bil, som i tillegg går på diesel. Det gleder sikkert mange nordmenn. Dessverre er kombinasjonen fortsatt forbeholdt en ganske kraftig motor; 2.0 TDI med 170 hester. Selv om det er et godt stykke opp til R36, er dette faktisk en av de spenstigere Passatene som er produsert.

Sprek

Derfor starter vi også med kjøreinntrykket. 2,0-literen har altså 170 hestekrefter og 350 newtonmeter. Det gir en 0-100-tid på 8,8 sekunder for stasjonsvognen. Det er raskt, men oppe i fart kjennes bilen enda et lite hakk kjappere, som jo er typisk for dieselbiler. Her er det ingen tvil om at man har med en godt motorisert bil å gjøre som på sitt beste oppleves som direkte sprek og vel så det.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer