Test: Avgiftsvinneren BMW M6

Den seiler helt til topps blant avgiftsvinnerne i det nye statsbudsjettet, og blir svimlende 67.582 kroner billigere. Vi har testet hva du får for pengene.

Vent til 2013, og du kan spare hel 67.582 kroner på en BMW M6.
Vent til 2013, og du kan spare hel 67.582 kroner på en BMW M6. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

M er BMWs magiske modellbetegnelse på deres heftigste biler. I nye 6-serien blir det brutalt, og det er lite å si på ytelsene. Det skulle uansett mangle i en M-bil fra BMW. 100-merket er passert etter 4,3 sekunder og du passer 200 etter 12,3 sekunder. I utgangspunktet stopper det på 250 km/t, men med en pakke kalt M-Drivers er sperren borte, og du knepper inn ca. 305 km/t før det er tomt.

Og ikke nok med det. Etter fremleggingen av forslag til statsbudsjett tyder ting nå på at du i 2013 vil spare nær 70.000 på denne herligheten!

Statsbudsjettet:Slik blir bilavgiftene for 2013

Jubilant

Den første bilen fra BMW M Gmbh har nå rukket å dra godt på årene, og selskapet feirer i år sin 40-års dag. Den første bilen de laget fra bunnen av var selvfølgelig M1, en bil som for tiden er oftest å se på museum, og som fremstår som enhver entusiasts våte drøm. Den blir også presentert som M6 sin aller første forgjenger, og ble etterfulgt av M635 CSi, før rekken med M6 dukket opp.

Slik gikk det forrige gang vi testet M6

Pustehjelp

I bunn og grunn er drivverket i nye M6 det samme som i nylig lanserte M5. Den legendariske V10-maskinen, som mange var så forelsket i, er nå byttet ut med en V8 motor som har fått pustehjelp i form av et sett twinscroll twinturbo. Men det er ingen grunn til å frykte mangel på krefter av den grunn, for effekten er økt med 10 %, og dreiemomentet med 30 % i forhold til i V10-maskinen. I tillegg er fullt dreiemoment tilgjengelig allerede fra 1.500 omdreininger, med andre ord så godt som fra start. Det gir bilen et hinsides sting, og responsen er umiddelbar og direkte, og gir ingen rom for førerfeil.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer