TEST: Barsk og leken Ford

Ford Focus ST holder fortsatt mål og vel så det, selv om en enda tøffere utgave nå er på vei.

Publisert
Sist oppdatert

Focus ST er Fords deltaker blant GTI-bilene i kompaktklassen. Opprinnelige var dette kompakte, raske og relativt rimelige morobiler, og det var Volkswagen Golf med nettopp tilnavnet GTI som startet trenden i 1976.

Dette er over 20 år siden og klassen har utviklet seg en del siden den gang. Blant annet har bilene blitt større, tyngre og langt kraftigere. Med en startpris på 479.000 kroner er ikke Focus ST plagsomt rimelig heller.

Enda råere RS på vei

Men rå er den. Likevel har Ford annonsert at de nå vil komme med en enda heftigere versjon av Focus. Den får samme motor, en 2,5-liters turbofemmer fra Volvo, men effekten blir skrudd ganske kraftig opp, fra 225 hester i ST til 300 i kommende RS.

Tøffere enn du tror

Men nå skal det handle om ST som i likhet med øvrige Focus-modeller nylig er oppdatert. Og til tross for at en sterkere variant er på gang, vil savnet etter mer krefter neppe være særlig påtrengende i denne bilen. De 225 hestekreftene og 320 newtonmeterne gjør nemlig dette til en skikkelig racer. Vi har kjørt denne motoren i flere andre biler tidligere, både fra Volvo og Ford, men i denne bilen gir den et klart råere inntrykk.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer