TEST: Billigste Audi A5

Endelig har vi fått tak i A5 med den minste motoren. Den går fort nok og befinner seg prismessig på et levelig nivå.

Publisert
Sist oppdatert

Audi og BMW følger hverandre tett på produktfronten. Hvis en av disse finner på noe, tar det ikke lang tid før den andre forsøker å herme. Dagens testbil kan ved første øyekast se klin lik ut som BMW 320i Coupe, hvis vi overser vesentlige elementer i de tekniske dataene. De har like mange hestekrefter, de er like store, nesten identiske ytelser og koster det samme. Utstyrsnivået er også forholdsvis likt.

Det er derimot to åpenbare forskjeller som skiller disse to bilene kraftig fra hverandre. Den ene har turbomotor med alle dens fordeler, og den andre har bakhjulsdrift med alt hva det betyr av kjøreglede.

Turbo

Audi A5 med 1,8-liters turbomotor blir en overkommelig kupé i premiumklassen, og for de som skal ha en lettkjørt kupé, vil dette fremstå som et bra alternativ.

Turbo sørger for godt drag over et bredt turtallspekter. Den har 250 newtonmeter fra 1.500 og helt opp til 4.800 omdreininger. Det betyr i praksis at man slipper å gire ned i bakker og at forbikjøringer kan foretas uten store sjalteøvelser med girspaken. Faktisk er det slik at der dreiemomentet er på topp, 4.800, der starter maksimal effekt. Maksimal effekt er konstant fra 4.800 til 6.200 omdreininger.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer