Tiden da dieselmotorer var langt høyere priset enn tilsvarende bensinalternativ er over, i alle fall i Norge hvor CO2-utslipp og effekt utgjør en viktig del av avgifts- og prisgrunnlaget. BMW 116i og 116d koster henholdsvis 261.200 og 263.300 kroner, altså bare en differanse på 2.100 kroner. Det gjør det interessant med en sammenligning.
2,0 liter
Både 116i og 116d har 2,0-litersmotorer. 116i hadde tidligere en 1,6-liter, men denne er nå erstattet av en 2,0-liter. Denne har 122 hester og 185 newtonmeter. Dieselversjonen 116d er en ny modellvariant, men motoren er en nedtrimmet versjon av den som sitter i 118d og 120d. Effekten ligger på 116 hestekrefter og dreiemomentet på 260 newtonmeter.
Forbruk
Forbruket er naturligvis noe lavere for dieselbilen. 116d skal klare seg med 0,44 liter per mil. 116i trenger 0,58 liter. Dette medfører CO2-utslipp på henholdsvis 118 og 139 gram. Dette er gode tall, men med tanke på hva BMW har fått til de siste årene, må vi innrømme at vi hadde håpet på enda litt lavere utslipp, spesielt for dieselversjonen.
En liten kuriositet er at den norske versjonen av 116i har litt lavere forbruks- og CO2-tall enn den tyske varianten. Etter hva vi erfarer er det to litt forskjellige motorversjoner som sitter i disse, men hvorfor den norske er mer effektiv er ukjent for oss. Ytelsene er nemlig de samme.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger