Vi har etter hvert blitt vant til sterke dieselmotorer. Den 150 hestekrefter sterke common rail-dieselen i 3-serie er i tillegg ganske sprek.
Smiler mer
Etter ansiktsløftningen smiler fronten litt mer, ytterprofilen på frontlyset peker oppover istedenfor nedover. Tåkelysene er blitt runde og det er færre profiler i støtfangeren.
Felles for lyktene foran og bak er at alt glass som tidligere var oransje er blitt hvitt. Støtfangeren bak er også glattet mer ut.
Hvorfor?
Et enkelt svar på hvorfor du skal gidde å bruke olje som drivstoff fremfor raffinerte produkter er forholdet pris/krefter. Bidraget til statskassen målt per Newtonmeter (Nm) er svært mye lavere på en moderne dieselmotor.
Svaret kan også være et par hundre tusen kroner ekstra. Det er det du må betale for samme elastisitet hvis du skal ha bensinmotor. Elastisitet er her akselerasjonen mellom 80-120 km/t i fjerde gir. En ganske vanlig øvelse på trafikktette veier, og for de fleste viktigere enn lyskryssprint.
Med 231 hestekrefter, seks sylindere og 3-liters slagvolum koster BMW 3-serie 609.000 kroner som stasjonsvogn. Først da har du bedre elastisitet enn med en 2-liters dieselmotor som koster 394.000 kroner. Girutveksling spiller selvsagt inn, men dette er en god illustrasjon på forskjellene målt med stoppeklokke.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger