TEST: BMW 520d stasjonsvogn med automatgir

BMW 5-serie er en stor, eksklusiv stasjonsvogn med uvanlig sportslige kjøreegenskaper. Hvordan fungerer den med en beskjeden dieselmotor og automatgirkasse?

Publisert
Sist oppdatert

BMW 5-serie er tilgjengelig med en rekke friske bensin- og dieselmotorer, deriblant den fantastiske 535d-motoren som yter utrolige 272 hestekrefter og 560 Nm. Problemet med både denne og de fleste andre motoralternativene er imidlertid at de utløser svært høye avgifter, noe som i sin tur fører til at de blir uoppnåelige for de fleste av oss.

Under en halv million

Men i september 2004 introduserte BMW omsider 520d, som har en moderat, firesylindret dieselmotor foran torpedoveggen. Sedan-utgaven fikk en prislapp pålydende 458.000 kroner og havnet dermed godt under 500.000-streken. Også stasjonsvogn-prisen holdt seg under streken, om enn med mindre margin. 520d koster 494.000 kroner.

Sekstrinns automatkasse

I første omgang var 520d kun tilgjengelig med en sekstrinns manuell girkasse. Dette i motsetning til alle de andre motorvariantene, som selvsagt kunne leveres med automatkasse. I desember i fjor kom imidlertid 520dA, som i likhet med sine storesøsken er utrustet med en fullverdig sekstrinns automatgirkasse. Sistnevnte koster imidlertid 21.000 kroner, noe som betyr at prislappen overstiger halvmillionen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer